WOBEC ZŁA – multimedialna prezentacja wystawy Aliny Szapocznikow „Portret wielokrotny”

„Mój gest kieruje się w stronę ciała ludzkiego, tej «sfery całkowicie erogennej» (…) przez odciski ciała ludzkiego usiłuję utrwalić w przeźroczystym polistyrenie ulotne momenty życia, jego paradoksy i jego absurdalność (…) ciało ludzkie jest najwrażliwszym, jedynym źródłem wszelkiej radości, wszelkiego bólu i wszelkiej prawdy”.

Alina Szapocznikow

Alina Szapocznikow – jedna z najważniejszych powojennych polskich artystek i najoryginalniejszych rzeźbiarek XX wieku urodziła się 16 maja 1926 r. w Kaliszu. Pochodziła z rodziny żydowskich lekarzy. W czasie wojny przebywała w getcie w Pabianicach, a potem kolejno więziona była w niemieckich obozach koncentracyjnych: Auschwitz-Birkenau, Bergen-Belsen i Theresienstadt. Po wyzwoleniu, mimo iż jej matka wróciła do Łodzi, Szapocznikow zdecydowała się zamieszkać w Pradze. Podjęła tam artystyczną praktykę w pracowni rzeźbiarza Otokara Velimskiego, a następnie rozpoczęła studia w Wyższej Szkole Artystyczno-Przemysłowej u profesora Josefa Wagnera. Dzięki stypendium Szapocznikow cztery lata studiowała w paryskiej École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Jako wolna słuchaczka pobierała nauki w pracowni Paula Niclausse’a. Ciężka choroba zmusiła ją jednak do przerwania nauki. W 1951 r. artystka wróciła do Polski i na stałe osiadła w Warszawie, gdzie posiadała pracownię. Początkowo wykonywała rzeźby w obowiązującym socrealistycznym stylu, były to głównie projekty i realizacje pomnikowe. Po tzw. odwilży w połowie lat 50. mogła wreszcie pokazać to, co ją fascynowało: formę i tworzywo. Powstają wtedy realistyczne i bliskie abstrakcji wizerunki młodych kobiet oraz dramatyczne rzeźby odwołujące się do przeżyć wojennych. W latach sześćdziesiątych zaczęła realizować asamblaże – rzeźby kombinowane z różnych struktur i materiałów. W 1962 roku uczestniczyła w Biennale Sztuki w Wenecji.

W 1963 roku wyjechała z kraju i na stałe zamieszkała w Paryżu. W pracowni w Malakoff eksperymentowała z nowymi materiałami: poliestrem czy poliuretanem. Tworzyła głownie kompozycje przestrzenne z wykorzystaniem odlewów własnego ciała, jak i osób jej bliskich (Portrety wielokrotne).  W 1965 roku zdobyła nagrodę Fundacji Copley’a za asamblaż zatytuowany Goldfinger. Nagrodę przyznało jury w składzie: Murcel Duchamp, Jean Arp i Max Ernst.

Pod koniec życia niektóre z jej projektów miały charakter konceptualny ale i niezwykle osobisty. Tworzyła serie zniekształconych autoportretów (Nowotwory i Nowotwory uosobione) a w ostatnim roku życia zrealizowała Zielnik – swoisty album ze spłaszczonymi, odrealnionymi odlewami ciała- swojego i syna Piotra. Zmarła 2 marca 1973 roku w sanatorium Praz-Coutant w Passy, po długich zmaganiach z chorobą nowotworową.

Rozwinęła indywidualny język, za pomocą którego mierzyła się zarówno z traumą Holocaustu, jak i dezintegracją własnego ciała. Była jedną z genialnych europejskich pionierek sztuki kobiet.

W 2012 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku odbyła się wystawa indywidualna ponad 100 rysunków i rzeźb Aliny Szapocznikow. Kuratorkami wystawy „Alina Szapocznikow- Sculpture Undone 1955- 1972” były Elena Filipovic i Joanna Mytkowska.


Alina Szapocznikow „Bouches en Marche” (Kroczące usta), 1966, żywica poliestrowa, wys. 53 cm

Na wystawie „Portret wielokrotny” prezentujemy po raz pierwszy, film dokumentujący WYSTAWĘ RETROSPEKTYWNĄ Aliny Szapocznikow, której kuratorką była Anda Rottenberg. Ekspozycja ta miała miejsce w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie w 1998 roku. Pokazywany w Galerii film został przygotowany specjalnie na kaliską wystawę przez Różę Fabjanowską i Sławomira Malcharka. Pokazujemy również reprodukcje poliestrowej rzeźby „Kroczące usta” z 1966 roku oraz monotypii z lat 1960 – 1961. Wszystkie z kolekcji prywatnych m.in. Krzysztofa M Bednarskiego oraz prof. Waldemara Baraniewskiego. Zobaczyć można również dwa filmy promujące twórczość i osobę Aliny Szapocznikow. Pierwszy to zrealizowany przez dr Mor Presiado dokument przybliżający postać artystki, który prezentujemy w oryginalnej hebrajskiej wersji językowej. Jest on  częścią projektu Massive Open Online Course (MOOC): „Fixing the World: Feminist Art and Jewish Identity”, który opowiada historię żydowskich artystów, ich walkę o równość i sprawiedliwość w świecie sztuki i poza nim. Drugi to „Piekna Polin” z 2018 roku. Film ten powstał pod opieką pani Izabeli Galuby-Bryi a autorami jego są: Ola Gadzinowska, Ewelina Wojtynka, Hubert Pietrasiak i Dorota Kowalska. Dokument ten zdobył nagrodę na konkursie zorganizowanym przez międzynarodową fundację „Centropa”, zajmującą się edukacją i pamięcią o Holokauście. Dopełnienie prezentacji „Portret wielokrotny” stanowią katalogi z wystaw Aliny Szapocznikow m.in. w Muzeum MOMA w Nowym Jorku, w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, w IRSA Fine Art. „HOTEL DE SAKE” w Warszawie oraz z Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Dr Mor Presiado:

„Piękna Polin”:

Prezentowana w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu wystawa „Portret wielokrotny” Aliny Szapocznikow jest częścią specjalnych wydarzeń, które towarzyszą obchodom 82. rocznicy pierwszych deportacji kaliskich Żydów.

Ekspozycja powstała dzięki wsparciu wielu życzliwych instytucji i osób prywatnych. Pragniemy skierować szczególne podziękowania w stronę:
Piotra Stanisławskiego i Herve Loevenbruck
Hanny Wróblewskiej – Dyrektorki ZACHĘTY – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie
Róży Fabjanowskiej i Sławomira Malcharka
Tadeusza Czywczyńskiego
Krzysztofa M Bednarskiego
prof. Waldemara Baraniewskiego
Oli Gadzinowskiej

Dodatkowe materiały mogą Państwo znaleźć na stronie Galerii Lovenbruck, która reprezentuje Alinę Szapocznikow i zarządza prawami autorskimi w imieniu syna artystki, Piotra Stanisławskiego.
https://loevenbruck.com/single.php?type=exposition&id=4279

oraz Hauser and Wirth Gallery reprezentującej artystkę w Nowym Jorku, Londynie, Hong-Kongu i na Art Basel: