Strona GłównaAktualnościTRZECIA ODSŁONA „POWROTU (DO) PRZYSZŁOŚCI”

TRZECIA ODSŁONA „POWROTU (DO) PRZYSZŁOŚCI”

Zapraszamy na trzecią odsłonę programu Powrót (do) przyszłości.

2.09 (piątek) o godz. 18:00 pokażemy pracę What do you really miss? Marii Zimpel i nową choreografię Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa do gardła z udziałem Pawła Sakowicza.

Po pokazach odbędzie się dyskusja z artystami oraz z gościem specjalnym – Januszem Bałdygą. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Sosnowska.

<<>> <<>> <<>> <<>> <<>>

What do you really miss?

Choreografia i wykonanie Maria Zimpel
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Pracuję tutaj z dwoma wzorami ruchowymi. Wzory te rozwijają się w choreografię w dwóch przenikających się procesach: rozpoznania i zwrócenia szczególnej uwagi na geometrię i logikę pojawiającego się gestu oraz w procesie negocjowania kierunków, rytmu oraz intensywności podczas ruchu.

Maria Zimpel – choreografka, tancerka. W swojej pracy czerpie z somatyki i autobiograficznej abstrakcji. Jej prace to różne formy tworzenia intensywności. W poszukiwaniach ruchowych bada granice fizyczności. Studiowała taniec i choreografię w HZT na Universität der Künste w Berlinie oraz kulturoznawstwo na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Praktyki somatyczne, oraz spotkanie z praktykami Gill Clark, Isabelle Schad i improwizacją choreograficzną Rosalind Crisp miały duży wpływ na jej podejście do tańca i choreografii.
Jest autorką prac: Working like a dog (Imagetanz Festival 2011 w Teatrze BrutWien). What do you really miss? (SoloProject 2012, Art Station Foundation Poznań 2012/Berlin 2013), s c a t t e r (FrivMove Zamek/CK Zamek, Poznań 2014), Trio What do you really miss? (3),2 (Art Station Foundation, Poznań 2015). Jako tancerka pracowała głównie z: Isabelle Schad, Rosalind Crisp i obecnie Kat Valastur.

Alex Baczyński-Jenkins – zajmuje się choreografią i performansem. Ukończył studia na kierunku Dance, Context, Choreography na Universität der Künste w Berlinie oraz Aural and Visual Cultures na Goldsmiths University w Londynie. Uczestniczył w programie Home Workspace stowarzyszenia Ashkal Alwan w Bejrucie. Jego prace prezentowane były m.in. w Londynie (the David Roberts Art Foundation, Delfina Foundation, Block Universe, Whitechapel Gallery), Bazylei (Basel Liste), Bejrucie (Home Works Beirut), Berlinie (Sophiensaele), Nowym Jorku (Swiss Institute), Krakowie (Cricoteka) oraz Warszawie (komuna//warszawa, Teatr Studio). W swojej praktyce koncentruje się na mediacji i politykach afektu, podmiotach pragnących i nowym ucieleśnianiu. Współtwórca KEM – przestrzeni dla choreografii i performansu na warszawskim Grochowie. Mieszka i pracuje w Warszawie i Londynie.

<<>> <<>> <<>> <<>> <<>>

Janusz Bałdyga – (ur. 1954 w Lublinie); w latach 1974-79 studiował w ASP na Wydziale Malarstwa w Warszawie. Dyplom uzyskał w 1979 w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Członek i współzałożyciel grupy artystycznej PRACOWNIA (1976-81), współprowadzący Pracownię w Studenckim Centrum Środowisk Artystycznych Dziekanka (1976-79) w Warszawie. Od 1979 jest członkiem teatru Akademia Ruchu. Obecnie jest pedagogiem w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu gdzie prowadzi Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych.
Jest autorem rysunków, obiektów, instalacji, performance i działań́ ulicznych. Brał udział w licznych wystawach, sympozjach i manifestacjach artystycznych w kraju m.in. w galerii Manhattan, Łódź, galerii Donguy, Paryż, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, galerii Awangarda BWA, Wrocław, otwarta pracownia, Kraków, galerii Labirynt 2, Lublin, galeria Wschodnia, Łódź́, Ośrodku Działań́ Artystycznych, Piotrków Trybunalski oraz za granicą min. w Niemczech, Holandii, Szkocji, Austrii, Rosji, Tajwanie, Białorusi, Szwajcarii, Izraelu, Norwegii, Hiszpanii, Japonii, Indonezji i USA.

Agnieszka Sosnowska – kuratorka w CSW Zamek Ujazdowski. Badaczka związana z Instytutem Kultury Polskiej UW. Zajmuje się praktykami artystycznymi na styku sztuk performatywnych i wizualnych, a także współczesnymi teoriami dotyczącymi filozofii teatru i performatywności.

<<>> <<>> <<>> <<>> <<>>

8 spektakli
4 spotkania ze współczesną choreografią i sztuką performance
2 premiery

W ramach projektu Powrót (do) przyszłości w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu przyglądamy się historycznym i współczesnym związkom eksperymentalnej choreografii i sztuki performance. Do udziału w debacie na temat specyfiki działań performatywnych oraz kontekstu, w którym rozwijały się w Polsce i za granicą, zaprosiliśmy przedstawicieli młodego pokolenia choreografów oraz artystów i badaczy sztuk wizualnych.

Jak definiować performance? Czy jest powtarzalny? Jak się do niego przygotować? Jakie znaczenie ma jego dokumentacja? Na czym mogłaby polegać jego polityczna skuteczność? Jak performerzy pracują z cielesnością i jej symbolicznym wymiarem? Jak w swojej praktyce wykorzystują czas i przestrzeń? Jaki wpływ na działanie performera ma bezpośrednia obecność widza?

Poprzez wymianę doświadczeń i konfrontację perspektyw chcemy poszukiwać punktów stycznych, linii kontynuacji oraz różnic w myśleniu o tworzeniu performance’u. Naszym celem jest międzypokoleniowa dyskusja o miejscu tego zjawiska w historii sztuki oraz stawianie pytań o jego przyszłość.

KOLEJNA ODSŁONA:

15.10
Przemek Kamiński – Some Other Things / Agata Siniarska – PREMIERA

Po spektaklu odbędzie się dyskusja z artystami oraz z gościem specjalnym – Przemysławem Kwiekiem. Rozmowę poprowadzi Magdalena Kownacka.

Kurator: Mateusz Szymanówka

Na wszystkie wydarzenia <<>>WSTĘP WOLNY<<>>

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Biuletyn Informacji Publicznej Artyści Kaliscy Facebook Twitter YouTube

Instytucja Kultury Miasta Kalisza