Prace laureatów i finalistów konkursu Artystyczna Podróż Hestii na kaliskich przystankach autobusowych

W ramach siódmej odsłony projektu “Postój ze sztuką” na kaliskich przystankach autobusowych eksponowane są cztery  prace laureatów i finalistów konkursu Artystyczna Podróż Hestii : “Akt kobiecy stojący” Olgi Kowalskiej (2015), “Podług nieba i zwyczaju” Magdaleny Łazarczyk, „bez tytułu” (2015) Krzysztofa Maniaka oraz praca malarska pt. “Edward” (2014) autorstwa Karoliny Bielawskiej.

O PRACACH:

“EDWARD” (akryl na płótnie, 100 x 70 cm) to praca inspirowana postacią Edwarda Kozłowskiego, młodzieńca uwiecznionego na portrecie “Chłopiec w szarym swetrze” autorstwa Mieczysława Kotarbińskiego. Obraz spłonął w Powstaniu Warszawskim, zachowała się jedynie jego czarno-biała fotografia.To właśnie Edward przyczynił się do samobójczej próby nastoletniego Czesława Miłosza. Sam, wiele lat później, pozbawił się życia, trując się gazem. W nigdy nieopublikowanym wierszu Miłosz przyznał się do uczucia triumfu, które towarzyszyło mu po otrzymaniu wieści o śmierci dawnego rywala.

Tytułem pracy “PODŁUG NIEBA I ZWYCZAJU” stało się zdanie, zaczerpnięte z XIX – wiecznych tekstów na temat polskiej architektury i jej związków z naturą, przejawiających się między innymi w wykorzystywaniu naturalnych budulców. Te archaicznie brzmiące słowa odnoszą się do koncepcji pracy, zainspirowanej fotografiami z początku XX wieku, przedstawiającymi rdzennych mieszkańców Ziemi Ognistej, Fuegan. Aura tych zdjęć zainspirowała autorkę do wykreowania własnego „plemienia”, które, podobnie jak Fueganie, stosuje właściwy dla siebie kod wizualnej identyfikacji. Nawiązuje on do idei domu, jako miejsca skupienia różnorodnych przedmiotów, służących do wykonywania codziennych czynności.

Pomiędzy ludźmi i przedmiotami tworzy się rodzaj symbiotycznego związku – potrzebujemy ich, aby funkcjonować w życiu codziennym; one potrzebują nas, aby móc spełniać swoje funkcje. Za każdym razem przedmioty wchodzą w relacje z ich posiadaczami i określają ich role społeczne i kulturowe. Wyrwanie z kontekstualnego tła i przemieszczone poza nie, stają się nieczytelne, stracą swoje przyrodzone właściwości i zaczynają pełnić nowe funkcję.

“AKT KOBIECY STOJĄCY” według Olgi Kowalskiej „to trochę fotografia-żart”, którego nie chce  nadmiernie tłumaczyć – „na przystanku, w miejscu gdzie zwykle wiszą reklamy, może być takim błędem systemu…”

Krzysztof Maniak w fotografiach „BEZ TYTUŁU” odsłania swoje działania w krajobrazie, tworząc  dyskretną, medytacyjną sztukę opartą na prostych gestach i interakcjach z przyrodą takich jak gładzenie mchu, wydeptywanie ścieżek, budowaniu konstrukcji z gałęzi.

O PROJEKCIE:

Od kwietnia 2015 na przystankach w centrum miasta prezentujemy dzieła, z których większość powstaje specjalnie na postoje. Do spotkania z mieszkańcami Kalisza zapraszamy zarówno artystów doświadczonych w prezentowaniu swojej sztuki w miejscach publicznych, jak i tych, którzy chcieliby się zmierzyć z tym zadaniem. Chcemy wspólnie wsłuchać się w głosy odbiorców, niecenzurowanych i niekontrolowanych przez instytucję.

Przystanki:

Nowy Rynek Babina

Parczewskiego

Plac Jana Pawła II (przy fontannie)

Złoty Róg

Al. Wojska Polskiego Kosmos

Harcerska Rogatka