Pola Dwurnik – „Morfologia podłogi”

Kamienna posadzka Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu jest inspiracją i tematem wystawy Poli Dwurnik. Artystka próbuje odczarować złą sławę posadzki, pogardliwie nazywanej w środowiskowym żargonie „salcesonem”. Bierze ją pod lupę i wnikliwie analizuje, traktując jako punkt odniesienia, tworzywo i przedmiot dla różnorodnych poszukiwań. Kreuje jej fikcyjną genealogię, wpisuje w rozmaite porządki: kosmologiczny, mityczny, literacki, historyczny, naukowy i, wreszcie, artystyczny. Posługując się różnymi fragmentami wzoru posadzki buduje fikcyjną teorię spiskową, maluje abstrakcyjne obrazy, kręci videoklip, mierzy, liczy, spekuluje, za każdym razem pisząc nowe dzieje podłogi niczym szalony naukowiec. Wnętrze galerii i jej posadzka stają się poligonem do ćwiczenia spostrzegawczości, mnożenia skojarzeń i rozbudzania zmysłów.

Fałszerskie manipulacje i zabawę w paranaukę artystka zestawia z efektami autentycznych poszukiwań i artefaktami realnie wykonanymi w pracowni. Starania Dwurnik to eksperyment mający na celu przewartościowanie naszego postrzegania czegoś tak błahego i trywialnego jak zwykła, kamienna, PRL-owska posadzka. Pola Dwurnik stawia pytanie o moc sztuki. Czy nałożenie na posadzkę paradygmatu sztuki zmienia jej percepcję? Czy choć na chwilę jesteśmy w stanie uwierzyć, że rysunek podłogi, którą do tej pory uważaliśmy za szpetny relikt minionej epoki jest zapisem Wielkiego Wybuchu, mitycznym wzorem świątynnym, odciskiem popełnionej zbrodni, krajobrazem w hip-hopowym teledysku? Czy jesteśmy w stanie przyjąć zaproszenie do gry w zbiorową fantazję? I czy – kiedy wystawa się skończy – wejdziemy na posadzkę tak samo bezwiednie jak dotychczas?

Projekt ma charakter konceptualny i spekulatywny. Na paramuzealną aranżację wystawy złożą się m.in. obrazy, gwasze, akwarele i rysunki, fotografie i grafiki, obiekty, książki i dokumenty, video oraz instalacje wykonane bezpośrednio na posadzce.

POLA (APOLONIA) DWURNIK – artystka wizualna ur. w 1979 roku w Warszawie. Uprawia głównie malarstwo olejne, różne formy rysunku, kolaż i sztukę poczty. Prowadzi także działalność wydawniczą (self-publishing) i redaktorską. Malarstwa i rysunku uczyła się w pracowniach rodziców – Edwarda Dwurnika, artysty malarza i Teresy Gierzyńskiej, artysty fotografika. W latach 1998-2003 studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2004 i 2005 była rezydentką Stiftung Laurenz Haus w Bazylei. W 2008 roku znalazła się w międzynarodowym finale Henkel Art Award for Contemporary Drawing w Wiedniu. W 2010 roku była rezydentką mobilnej platformy artystycznej The Knot w Berlinie, Warszawie i Bukareszcie.
Jest autorką trzech książek z rysunkami: „Świetlicy” (2003, Galeria Raster), „Living in Basel” (2007, Christoph Merian Verlag), „Kroniki Towarzyskiej” (2008, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski). W 2013 wydała „Girl on Canvas. Dziewczyna na płótnie”, książkę artystyczną do której współtworzenia zaprosiła ponad trzydzieści zaprzyjaźnionych osób, m.in. Olgę Tokarczuk, prof. Marię Poprzęcką, Piotra Lachmanna, dr Andrzeja Depkę, Oskara Ziętę i innych. W 2014 roku „Dziewczyna na płótnie” została uhonorowana wyróżnieniem w 54. Konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek „Najpiękniejsze Książki Roku 2013”.

Od 2012 roku Pola Dwurnik należy do BERLINERPOOL Arts Network and Mobile Archive w Berlinie.
Prace Poli Dwurnik znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Współczesnego Wrocław we Wrocławiu oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Słowacji, Czechach, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Japonii i Australii.
Od początku 2015 roku artystka współpracuje ze szwajcarską Galerie Idea-Fixa w Bazylei.
Mieszka w Berlinie i Warszawie.

Oficjalne strony:
www.poladwurnik.com
https://www.facebook.com/apoloniadwurnik