O zmysłach w sztuce – rozmowa z Martą Smolińską

W piatek 14 maja 2021 o godz. 19.00 zapraszamy Państwa na transmisję rozmowy z prof. UAP dr hab. Martą Smolińską o książce „Haptyczność poszerzona: zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku”. Rozmowę poprowadzi Kinga Popiela, kuratorka „A-Kumulacji 2021, Kaliskiego Biennale Sztuki”

Wydarzenie wyłącznie w formule online udostępnimy o godz. 19.00 w mediach Galerii
na kanale Facebook@GaleriaKalisz oraz na kanale YouTube Galerii Sztuki im. Jana Tarasina

W recenzji dr hab. Agnieszki Rejniak-Majewskiej, publikowanej na stronach wydawcy czytamy: „Książka Marty Smolińskiej Haptyczność poszerzona… należy do rzadkiego gatunku prac, w których wysoka świadomość metodologiczna i oryginalność koncepcji idzie w parze ze świetnym rozeznaniem w obszarze nowoczesnej i współczesnej sztuki. Tytułowa haptyczność poszerzona określać ma zdolność postrzegania i przeżywania przynależną czującej i myślącej podmiotowości, angażującą tyleż zmysły, co emocje i umysł”.

prof. nadzw. UAP dr hab. Marta Smolińska.

Historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka. W centrum jej zainteresowań badawczych znajduje się nieprzedstawiający obraz sztalugowy i proces przemian, jakim ulegał on po 1945 roku. Pracuje nad związkami projekcji wideo i obrazu sztalugowego od lat 60. do współczesności, zjawiskiem haptyczności w sztuce współczesnej i przewartościowaniem hierarchii zmysłów, zagadnieniem cielesności obrazu, antropologią skóry w malarstwie, motywem włosów w sztuce współczesnej oraz nieczytelnością w relacji do pisma i palimpsestu. Koncentruje się na przekraczaniu wizualności i pytaniach o materię sztuki oraz strategiach jej odbioru.
W latach 2003-2014 pracowała jako adiuntka w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu, od 2014 profesorka w Katedrze Historii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, a od 2016 kierowniczka tejże Katedry.
Trzykrotna stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (Program Start. Stypendia dla Młodych Uczonych: edycje 2005 i 2006; Program Kwerenda: edycja 2008). Stypendystka DAAD na Freie Universität Berlin w 2021; stypendystka DAAD w Zentralinstitut für Kunstgeschichte w Monachium (2018); stypendystka DAAD na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie (2012); laureatka fellowship w Graduierten Schule für Ost- und Südosteuropastudien an der Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2014); laureatka fellowship Stiftung Hans Arp w Berlinie; członkini polskiej sekcji AICA; współorganizatorka międzynarodowej konferencji „Re-Orientierung. Kontexte der Gegenwartskunst in der Türkei und unterwegs“ na Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2015).
Autorka książek: „Młody Mehoffer” (wyd. Universitas, Kraków 2004), „Puls sztuki. OKOło wybranych zagadnień sztuki współczesnej” (wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010), „Otwieranie obrazu. De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku” (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012), „Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji” (wyd. Muza, Warszawa 2014) oraz „Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej II połowy XXI i początku XXI wieku” (wyd. Universitas, Kraków 2020). Autorka wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych (publikowanych m.in. na łamach „Artium Quaestiones”, a także „Arteonu”, „Artluka”, „Exit”); przewodnicząca Rady Programowej CRP w Orońsku.

Kinga Popiela

Urodziła się w 1991 roku w Kaliszu. W latach 2007-2011 uczęszczała do Liceum Plastycznego im. Tadeusza Kulisiewicza w Kaliszu. Jako licealistka została laureatką czterech konkursów. W 2011 roku rozpoczęła studia na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Dyplom licencjata uzyskała w 2014 roku. W tym samym roku została laureatką Festiwalu Art&Fashion Forum Powered by Grażyna Kulczyk w kategorii Fashion Illustration. Dzięki wygranej zwiedziła Londyn i uczestniczyła w zajęciach na Central Saint Martin University of the Arts London. Dyplom magisterski obroniła na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w pracowni dr hab. Dominika Lejmana prof. UAP i prof. Andrzeja Pepłońskiego. Od 2018 r. studentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich UAP. Mieszka i pracuje w Poznaniu. W swojej twórczości skupia się na performatywności gestu malarskiego, indywidualnej pamięci ciała oraz jego ekspresji w stosunku do przestrzeni. Poszukuje relacji między fizycznym ciałem twórcy, jego otoczeniem, a wytwarzanym przez niego językiem wizualnym. Zajmuje się również edukacją artystyczną, organizuje wykłady oraz warsztaty dotyczące malarstwa performatywnego i roli narzędzia w procesie twórczym. Wybrane nagrody i osiągnięcia: Wyróżnienie, 13. Konkurs im. Gepperta, Wrocław 2020; Nagroda specjalna FRESZ Gallery; ZAKŁÓCENIA / Apoptoza, Kraków 2019; Finalistka, Konkurs „Świeża Krew”, Galeria Socato, Wrocław 2018; Nominowana, Konkurs Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, 2018; Laureatka, 27. Przegląd Malarstwa Młodych PROMOCJE, Legnica 2017; Wyróżnienie, 37. edycja Konkursu im. Marii Dokowicz, Poznań 2017; Wyróżnienie, Konkurs na najlepszą pracę teoretyczną magisterską powstałą na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, Poznań 2017; Wyróżnienie honorowe, Kaliskie Biennale Sztuki A-Kumulacje, Kalisz 2017; Finalistka, Konkurs o Grand Prix Fundacji im.Franciszki Eibisch, Warszawa 2016; Laureatka, Festiwal Art&Fashion Forum Powered by Grażyna Kulczyk, Poznań 2014; Wystawy indywidualne: „Wszystko i nic więcej”, Fresz Gallery, Kraków 2020; „Bez znaczenia”, Galeria Uniwersytecka, Poznań 2019; „Diffuse”, Galeria Curators’LAB, Poznań, 2018; „Hylemorfizm”, Galeria Ring, Legnica 2018; „X2”, Galeria AT, Poznań 2017. Wystawy zbiorowe: I Biennale Malarstwa „Lubelska Wiosna”, Centrum Spotkania Kultur, Lublin 2021; „Malarstwo o malarstwie – Dawidowi”, Galeria Szewska, Poznań 2020; „Wasteland”, Festiwal Sztuki SURVIVAL, Wrocław, 2020; 13. Konkurs im. Gepperta, BWA Wrocław, Wrocław 2020; „Wróć ze mną na chatę, czuję się samotny”, Galeria Wracam na chatę, Poznań 2019; 8, Galeria Wysoka, Poznań 2019; „Korelacje”, Stara Rzeźnia, Poznań 2019; „Neighbourhood 2”, Europejskie Centrum Badawcze w Lebus, Niemcy, 2019; „ZAKŁÓCENIA / Apoptoza”, SCW Solvay, Kraków 2019; „Piekariat”, Galeria Szewska, Poznań 2019; VIII PMS „Świeża Krew”, Galeria Socato, Wrocław 2018; Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie, Galeria Słodownia, Poznań 2018.