Laboratrium Sztuki 2024/2025 – zapisy

Laboratorium Sztuki Galerii Tarasina rusza!

Otwarty vs. Zamknięty, Kontrast, „Less is more”, Sen – Surrealizm, Dada-istyczny collage, Warstwy/Layers/Ścieżki

Zapraszamy uzdolnioną młodzież i osoby dorosłe na warsztaty artystyczne w 5 grupach na różnym poziomie zaawansowania, w nowej siedzibie na ul. Śródmiejskiej 31.

Punktem wyjścia i celem zajęć w Laboratorium Sztuki będzie zwiększenie samodzielnej aktywności twórczej, rozwijanie i wspieranie indywidualnych umiejętności plastycznych. Stawiamy na odwagę
i autentyczność, będziemy otwarci na eksperyment. Na zajęciach będziemy stawiać głównie na pracę manualną uczestników (rysunek, malarstwo, wycinanki, collage, kaligrafia). W Laboratorium Sztuki będziemy poszukiwać nowych rozwiązań plastycznych – jednocześnie czerpiąc wiedzę i inspirację
z historii sztuki oraz szeroko pojętej kultury współczesnej (film, muzyka, design, architektura). Na zajęciach pokażemy, że nie tylko warsztat i wiedza są ważne w dzisiejszych dynamicznych czasach ale wykorzystamy w trakcie ćwiczeń także przypadek i błąd. Wskażemy drogę – czerpiąc doświadczenie
z własnej praktyki zdobytej na zajęciach oraz z kanonu sztuki – jak zapanować nad chaosem tworząc wieloelementowe i złożone kompozycje plastyczne. Tak skonstruowaną serią zadań i ćwiczeń odniesiemy się do słów i twórczości patrona Galerii Jana Tarasina „sztuka ciągle ponawia próby”
a „dobre dzieło sztuki zawsze pobudza”.
Przestrzeń Laboratorium Sztuki będzie mogła stanowić dla uczestników zajęć możliwość zaprezentowania swoich prac – tak aby jednocześnie przygotowywać przyszłych twórców – do tego czym jest wystawa w galerii. Mając do dyspozycji profesjonalnie przygotowaną przestrzeń będziemy próbowali aranżować własne utwory plastyczne względem innych prac oraz konfrontować realizacje stworzone w Laboratorium Sztuki z odbiorcą i publicznością. Indywidualny oraz grupowy charakter pracy na zajęciach będzie prowadził do wszechstronnego rozwoju kreatywności uczestników.

Prowadzący: Bartosz Łukaszonek, zaproszeni edukatorzy i artyści
Koszt: od 250 zł do 800 zł za semestr (4 miesiące)
Zapewniamy: materiały plastyczne, przyjazną atmosferę, indywidualne podejście do każdego uczestnika.
Tworzymy 5 grup:
– KREATYWNI EKSPRESJONIŚCI (poziom podstawowy) dla młodzieży (14-16 lat), zajęcia w poniedziałki od 16.30 do 18.00
BUNTOWNICY (poziom zaawansowany) dla młodzieży od 17 lat i dorosłych, zajęcia w poniedziałki od 18.00 do 19.30
TALENCIAKI  (poziom podstawowy) dla młodzieży  (10-14 lat), zajęcia we wtorki od 16.30 do 18.00
ARTYŚCI/ARCHITEKCI/PROJEKTANCI (poziom zaawansowany) dla młodzieży od 15 -21 lat, zajęcia w środy od 16.30 do 19.00
SALONOWCY/ŚWIATOWCY (poziom zaawansowany) dla dorosłych od 30 lat, zajęcia w czwartki od 17.00 do 19.30
Dzień otwarty w Laboratorium Sztuki: środa 18 września od 17.00 do 19.00
Spotkanie z Rodzicami i uczestnikami warsztatów: środa 25 września o 17.00
Zapisy: od 18 września pod nr tel. 62 767 40 81 (rezerwacja miejsca w grupie) oraz 25 września na spotkaniu z Rodzicami i uczestnikami a także u Bartosza Łukaszonka pod nr. tel. 517 016 894

Bartosz Łukaszonek urodzony w 1978. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2003 roku uzyskał dyplom na Wydziale Edukacji Wizualnej, drugi dyplom zrealizował na Wydziale Grafiki i Malarstwa w 2006 roku w Pracowni Projektowania Grafiki Reklamowej prof. Bogusława Balickiego oraz w Pracowni Fotografii i Obrazu Wideo prowadzonej przez Konrada Kuzyszyna. Od roku 2009 do 2016 prowadził Galerię w Hallu Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, gdzie jako kurator programu galerii zrealizował ponad 80 wystaw. W latach 2016-2018 odbył studia doktoranckie na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

Twórczość w zakresie projektowania graficznego, malarstwa, autor plakatów, rysunków, fotografii, prac wideo. Uczestnik ponad stu ogólnopolskich i międzynarodowych wystaw w kraju i za granicą (m.in. we Francji, Japonii, Chinach, Finlandii, Niemczech, Czechach, Rosji, Słowacji, Iranie, Hiszpanii, na Węgrzech i w Polsce). W roku 2006 otrzymał trzecią nagrodę na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnawie na Słowacji. Autor tekstów publikowanych w internetowym czasopiśmie „Obieg” wydawanym przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Museum of Modern Art in Toyama, Lahti Poster Museum, Tehran Museum of Contemporary Art, Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz w kolekcjach prywatnych.

PROGRAM EDUKACJA 2024/2025 (2 semestry)
Uważność, praca, skupienie, dyscyplina, otwartość, autentyczność, eksperyment, odwaga, warsztat

Jak i czym będziemy pracować?
Narzędzia plastyczne – najprostsze najlepsze (rysunek/malarstwo/wycinanki/collage)
Teoria vs. Praktyka (jednocześnie ale najważniejsza praktyka/praca. Ani dnia bez kreski)
Praca z obserwacji (studium) vs wyobraźnia – tak i tak
Ekspresja vs. Rozum (emocje czy na chłodno)  tak i tak. Emocje i dyscyplina. Odwaga i skromność
Jestem pewien – wiem co robię (warsztat/umiejętności) vs. stawiam pytania, popełniam błędy, eksperyment – laboratorium

Tematy, problemy do realizowania
Ślad, linia, kreska
Martwa natura
Autoportret – Portret
(dosłowny-studium/realizm vs. abstrakcyjny-portret wewnętrzny/psychologiczny)
Otwarty
vs. Zamknięty (kompozycja) Dynamika vs. Statyka Spokój
W centrum
vs. Poza (obrzeża) kompozycja
Wewnątrz
vs. na zewnątrz (kompozycja oraz działania w galerii i poza/plener)
Zimne
vs. Ciepłe („Kind of Blue” przykłady Klein, Wróblewski, Picasso)
Kontrast
W kontrze (białe-czarne, małe-duże)
Kadrowanie – Kadr – Okno (Obraz jako okno)
(Otwarta-zamknięta kompozycja)
Odręcznie
vs. Linijka, krzywiki (Idealnie vs Nierówno)
Mniej lepiej „Less is more”
  (uczymy się ograniczać środki plastyczne) 1 kolor – 1 narzędzie (medium) lub 3 kolory tylko 
Wycinanki
(Matisse, Polska sztuka ludowa, tradycyjna wycinanka, ilustracja książkowa, Henryk Tomaszewski – plakat)
Pismo, litera, kaligrafia
– komunikacja poprzez pismo, odręczny indywidualny ślad, odręczne pismo, brush pen, typografia
Wystawa jako obraz
– wieloelementowa kompozycja z różnych elementów-obiektów w przestrzeni galerii
Obraz poza ramą
– wychodzimy realizacjami poza standardowe formaty/podłoża L. Tarasewicz
Sen – Surrealizm
– zamykam oczy i rysuje marzenia senne, surrealistyczne postrzeganie świata (obrazy, fotografia, film)
Dada
-istyczny collage – świat widziany wesołym okiem, ironia i groteska w sztuce
Nokturn – Noc
– W czerni światło („Światło w tunelu”) Chopin Nokturny
Nadmiar-Barok
– „W chaosie porządek”. Jak uporządkować chaos plastycznymi środkami
Monochromat
– obraz jednorodny, unizm, minimalizm (W. Strzemiński, R. Opałka, M. Rothko)
Warstwy/Layers/Ścieżki
– wieloetapowy utwór plastyczny
Odkrywanie warstw. Zdzieranie warstw
(M. Smoczyński, H. Łuczak, W. Leder) odkrywamy ukryte warstwy, obrazy i znaki
Szablon, matryca
– powielanie, grafika warsztatowa, street art.
Maska
– taśma jako narzędzie plastyczne (E. Krasiński), a także wysłanianie warstw, maskowanie, kamuflaż
Praca podzielona na sesje. Etapy
. Świadome planowanie utworu plastycznego ze względu na technikę, grafika warsztatowa
Przypadek-Błąd
. Jak wykorzystać przypadek w sztuce? Malarstwo all-over J. Pollocka. Próba, sprawdzam, testuję – J. Tarasin
Obszar wspólny
vs. indywidualizm (człowiek istota społeczna, praca w grupie, kolektywne działanie, współpraca)

Regulamin i karta zgłoszenia do pobrania tutaj: