Laboratorium Sztuki online XVII
Monotypia
Dzień dobry ❄❄❄ Przed nami kolejna przygoda plastyczna. W prosty sposób urządzimy pracownie graficzna i wykonamy monotypie. Monotypia to technika jednej odbitki. Jeżeli chcecie dołączyć i zrobić własna pracę graficzną, poniżej znajdziecie opis ćwiczenia.
Potrzebne będą: talerz, szyba lub pleksi – materiał o gładkiej powierzchni, który nie chłonie farb, wałek do nakładania farby, gęsta farba ( tempera, plakatówka), narzędzia do rysowania i zdejmowania farby z gładkiej powierzchni- gumki, łopatki, ołówki, kartki z bloku technicznego (gramatura – 175 g/m2, cieńszy papier może przykleić się do szyby).
Do dzieła: na szybę lub talerz nakładamy farbę, wybranymi narzędziami rysujemy wzory, wybierając farbę. Kiedy wzór na szybie jest gotowy, przykrywamy go kartką papieru, dociskamy uważając żeby papier się nie przesunął. Delikatnie podnosimy papier. Gotowe!
Na co uważać ?
Od nałożenia farby do wykonania rysunku na szybie mamy 30 sekund. Jeżeli czas będzie dłuższy, farba wyschnie i papier przyklei się do szyby. Ważne też żeby farba była nałożona równo na gładką powierzchnię, dlatego używaj wałka lub gąbki.
Przyjemnej zabawy!:)
Laboratorium Sztuki online XVI
Arachne
Dzień dobry. Zapraszam wszystkie maluszki do wspólnej zabawy plastycznej.
Bohaterowie dzisiejszych warsztatów mogą wywołać silne emocje, od fascynacji po strach a nawet przerażenie👀👀 . Czy domyślacie się kto to taki? Będą nimi PAJĄKI🕷🕷🕷. Pająk (z greckiego Αράχνη) jak podaje Owidiusz swoją nazwę zawdzięcza tkaczce mieszkającej w Lidii – Arachne. Jej rękodzieła były znane zarówno wśród ludności jak i wśród bogów Olimpu. Talentu młodej kobiecie pozazdrościła sama Atena, która z zawiści zmieniła ją w pająka.
Scenę z mitu Owidiusza zobrazował hiszpański malarz Diego Velázquez.
Diego Velázquez, „Historia Arachne”,
rok wykonania 1656/1658
źródło: wikipedia
Co na temat pająków mówią Arachnolodzy, uczeni badający te małe stworzonka ?
Otóż Pająków (Αράχνη), najliczniejszych bezkręgowców – mamy ponad 49 tys, opisanych gatunków. Są to zwierzęta głównie lądowe, o rozmiarach od 0,5 mm do 12 cm ciała i do ok. 32 cm rozstawu odnóży. Dodam od siebie, że to istoty bardzo pracowite, wystarczy podejrzeć pająka przy pracy lub przyjrzeć się efektom jego zmagań. Młodzież zachęcam do obserwacji i fotografowania 🕸🕸🕸.
Pająki na cienkich, strzelistych odnóżach sięgające nawet 9 m wysokości to szczytowe osiągnięcie, znak rozpoznawczy twórczości Louise Bourgeois, jednej z czołowych rzeźbiarek XX wieku.
Dlaczego pająki? Źródłem inspiracji mogła być obserwacja pracy matki w warsztacie tkackim. Sama Bourgeois uzasadniała wybór pająka faktem, że tradycyjnie przypisywane mu cechy przypominają jej matkę: „Była rozważna, cierpliwa, mądra, kojąca, odpowiedzialna, delikatna, subtelna, niezastąpiona, schludna i tak samo pożyteczna, jak pająk”. Nawiązywała także do znanego sobie z dzieciństwa sposobu rozwiązywania problemów rodzinnych: szkody naprawiano cierpliwie, nie pozostawiając śladów zniszczeń, tak, jak robią to tkające sieci pająki. W innych wypowiedziach artystka porównywała sam przebieg aktu twórczego do snucia pajęczej sieci. [Źródło: KUKULTURZE]
Maman – monumentalna rzeźba Louise Bourgeois stworzona w 1999, przedstawiająca pajęczycę, jest wykonana ze stali i marmuru. Zdominowała bulwar przy Muzeum Guggenheima w Bilbao. To jeden z piękniejszych pająków jakie widziałam. Jest darzony uznanie a nawet uczuciem 🤍. Miliony turystów przytula się do słynnej Maman, robiąc pamiątkowe selfi 📷🎥
Mam nadzieję, że pająki nie są już dla Was takie straszne i zachęciłam Was do twórczego działania?
Zróbmy 🕷! Całą rodziną 🕷🕷🕷!
Będą nam potrzebne: czarny tusz, papierowa słomka, arkusz papieru, kolorowe kartki, nożyczki, ołówek, klej.
Ćwiczenie 1.
Na brystol wylej niewielką ilość czarnego tuszu. W kleks z tuszu dmuchaj z całej siły, tak żeby stworzyć pająka.
Ćwiczenie 2.
Kolorową kartkę zegnij na pół. Wytnij odnuża tak jak na filmiku. Zagnij tak żeby pajak stabilnie stał. Możesz ozdobić swoje dzieło doklejając kropki, paski. Nie zapomij o oczach.
Czekam na Wasze prace. Jeżeli uda Wam się zrobić pająka, lub całą rodzinę🕷🕷🕷🕷, zróbcie zdjęcie i prześlijcie na edukacja@tarasin.pl
Warsztaty: Ewa Kopeć
Film: Julia Łuczak, fot. Ewa Kopeć
Laboratorium Sztuki online XV
WIRUJĄCA FARBA
Przyjrzyjmy się obrazom rotacyjnym Damiena Hirsta. Artysta do ich stworzenia wykorzystał energię przypadku. Prace powstały na obrotowym kole garncarskim.
Hirst stał na drabinie i rzuca farbę na obracającą się podstawę – płótno lub deskę. W efekcie powstały fantastyczne prace. Czy nie wyglądają zabawnie? Każdy jest czymś w rodzaju iluzji optycznej.
Więcej na temat obrazów rotacyjnych Damiena Hirsta znajdziecie tutaj >>https://www.youtube.com/watch?v=ROJ8bkuFoL8
Czas zakręcić farbą
Potrzebne materiały: pipeta, rozcieńczona farba plakatowa, mały papierowy talerz, arkusz białego papieru, nożyce, spinner do sałatek może też być toczek lub koło garncarskie, stołek obrotowy, folia malarska.
ZACZYNAMY 🙂
- Wytnij z papieru koło lub użyj talerza papierowego, ważne żeby pasował na koło obrotowe lub żeby można je wpasować w spinner do sałatek.
- Umieść papierowe koło w koszyku spinnera lub przyklej taśmą obustronną do koła garncarskiego, toczka, stołka obrotowego. Jeżeli używasz stołka obrotowego, zabezpiecz podłogę folią malarską – siła odśrodkowa, wyrzuci farbę na boki.
- Za pomocą pipety umieść na papierze trochę farby.
- Jeżeli używasz spinnera, zamknij pokrywę i zakręć. Jeżeli korzystasz z koła garncarskiego, włącz najniższe obroty.
- Kręcimy


Laboratorium Sztuki online XIV
Eko ozdoby
Jeżeli nie zdążyliście kupić ozdób choinkowych, nic straconego. Wystarczy papier, nożyczki, ołówek oraz kilkanaście minut spędzonych na fajnej, wspólnej zabawie z dzieckiem.
Opis ćwiczenia:
Potrzebne materiały: ołówek, nożyk introligatorski lub nożyczki, papier ozdobny, inlej lub jakieś nieostre narzędzie
- Wytnij z tektury szablon

- Odrysuj szablon na papierze ozdobnym

- Zaokrąglone miejsca zaznacz nieostrym narzędzie (uważaj żeby w tym miejscu nie zrobić nacięcia)

- Powtórz czynność trzykrotnie. Wytnij i zegnij półokrągłe miejsca


- Połącz dwa wycięte pasy. Powstaną koła, włóż jedno w drugie.

- Włóż trzeci niepołączony pasek tak jak na zdjęciu poniżej.

- Połącz końce trzeciego paska


- Zagnij każdy z pasów tam gdzie zaznaczyłeś półkola.

- Gotowe


Laboratorium Sztuki online XIII
Dzisiejsze zajęcia będą inspirowane odkryciami Jacksona Pollocka, którego prace i technikę, w której malował można zobaczyć tutaj. Podobnie jak twórca drippingu będziemy posługiwać się przedziurawionymi puszkami, trzonkami pędzli lub patykami maczanymi w farbie, za pomocą których naniesiemy farbę na koszulki. Wykorzystamy efekty przypadkowe, jak rozlewanie farby, chlapanie. Efektem tej techniki będzie wierna rejestracja śladów ruchów, nie tylko nadgarstka czy ramienia, ale całego ciała. Powstałe smugi na koszulkach będą transkrypcją działań, które są odległe od obrazowego przedstawiania rzeczywistości. Proces twórczy polegający na zamalowaniu całego fragmentu koszulki, będzie odniesieniem do zasady stosowanej przez ekspresjonistów abstrakcyjnych All – over (strach przed pustą przestrzenią).
Potrzebne materiały: bawełniana koszulka, gazeta, puste puszki, opakowania po jogurcie, sznurek, farby akrylowe (tylko te nadają się do malowania po materiale), patyki, taśma klejąca
Opis:
Zabezpieczcie miejsce, w którym będziecie malowali folią lub gazetami (pamiętajcie, że to malarstwo gestu więc trzeba uważać) Za pomocą taśmy klejącej wyznaczcie na koszulce obszar, na którym będziemy malować. W środek koszulki włóżcie gazetę ( żeby farby nie skleiły koszulki i nie pobrudziły drugiej strony). W kubeczku/ puszce niewielką ilością wody rozprowadźcie farbę akrylową, przywiązujemy do niego z dwóch stron sznurek. Kubek/ puszkę trzymamy za sznurek nad miejscem wyznaczonym taśmą na koszulce. Robimy niewielki otwór w pojemniku z farbą i machamy w dowolnym kierunku. Myjemy kubek, zmieniamy kolor i powtarzamy czynność. Używamy dowolnych kolorów, aż do uzyskania zadawalającego efektu. Pamiętajmy żeby na wyznaczonym obszarze nie zostawić wolnego miejsca, zamalujmy dokładnie cały fragment. Plamy na koszulkę możemy nakładać chlapiąc pędzlem lub patykiem. Po wyschnięciu odklejamy taśmę klejącą i wyciągamy gazetę.
Dobrej zabawy!
Realizacja Ewa Kopeć. Pomoc w warsztatach i fotografie: Martyna Garbarczyk i Marysia Kopeć








Laboratorium Sztuki online XII
Formy przestrzenne
Zapraszamy na eksperyment z płaszczyzną, kolorem, przestrzenią i rytmem.
Inspiracji w naszych doświadczeniach będziemy szukać w twórczości KATARZYNY KOBRO.
Jej progresywna i poszukująca postawa artystyczna zrewolucjonizowało podejście do rzeźby.
Skupimy się na pracach, w których autorka użyła wyrazistych abstrakcyjnych, geometrycznych form, które stały się podstawą jej najwybitniejszych dzieł.
Innowacyjność myśli Kobro polegają na uwolnieniu rzeźby od ciężaru bryły.
Jej kompozycję stanowią część przestrzeni, a przestrzeń jest częścią rzeźby.
Proste kształty tworzą rytm wymiarów i podziałów, podkreślane kolorem – żółcień, czerwień, błękit, czerń i biel to ulubione kolory artystki.
Spróbujmy stworzyć otwarte budowle przestrzenne zgodnie z ideą twórczą KOBRO.
Reprodukcje prac artystki można zobaczyć tutaj.
Żeby wykonać ćwiczenie będą nam potrzebne: nożyczki, tektura lub sztywny papier, pędzle, kolorowy papier, taśma obustronnie klejąca, farby, klej, ołówek, linijka, cyrkiel, nożyk introligatorski
Do wykonania form przestrzennych będą potrzebne figury, różnych wielkości i kształtów wycięte ze sztywnego papieru.

Ćwiczenie 1.
Do wykonania pierwszego ćwiczenia najlepiej użyć bloku technicznego 210 x 297 mm.
W kartce papieru wycinamy koło (lekko do prawej strony). Zaginamy kartkę w dwóch miejscach w przeciwnych kierunkach.

Zastanówcie się czy kompozycja wam odpowiada, może dla równowagi, kartkę naciąć jeszcze w jakimś miejscu?. Możecie na tym etapie wprowadzać dodatkowe, zagięcia, nacięcia, doklejać paski tekturowe. Pełna dowolność.


Kolejnym etapem jest wprowadzenie koloru. Użyłam kolorowego papieru, który nakleiłam na wybrane płaszczyzny formy. Możecie oczywiście pokolorować wybrane fragmenty w dowolny sposób – malując, używając kolorowych pisaków lub tak jak ja naklejając papier kolorowy.


Ustawcie formę w przestrzeni. Wprowadźcie dodatkowe oświetlenie lub ustawcie na lustrze. Czy forma jest częścią przestrzeni a przestrzeń częścią rzeźby?



Ćwiczenie 2
Kolejną formę wykonałam z kilku elementów wyciętych z kartonu. Podstawą było koło.


Nie bójcie się eksperymentować z papierem. Formujcie w dowolny sposób,. Zaginajcie w różnych kierunkach, odcinajcie i doklejajcie fragmenty papieru o dowolnych kształtach. To doskonała zabawa!



Nie wyrzucajcie odpadków. Być może ścinki wykorzystacie do zrobienia kolejnej ciekawej kompozycji?


Warsztaty, realizacja prac oraz fotografie autorstwa Ewy Kopeć.
Laboratorium Sztuki online XI
Wtorkowy konkurs w Laboratorium Sztuki online pt. NAJWAŻNIEJSZE ZDANIE
Czy zauważyliście, że sztuka wymyka się z galerii, łączy się z życiem publicznym, wdziera się w strefę codziennego życia? Pojawia się na przystankach autobusowych, bilbordach, elewacjach budynków. Doskonałym przykładem na to jest twórczość Krzysztofa Wodiczki, który jest autorem instalacji wykraczających poza muzeum. Jego projekcje na znanych budowlach, dostojnych fasadach, siedzibach władzy, zmieniają ich sens, tworząc nowy kontekst, stają się elementem życia społecznego, środkiem kształtujący świadomość.
Artystką, która również doskonale porusza się w przestrzeni publicznej jest Jenny Holzer. Jenny Holzer pracuje prawie wyłącznie z tekstem. Zabawa słowem, kontrowersyjne hasła, ledowe światła, to elementy, które najczęściej można znaleźć w sztuce tej artystki. „Chroń mnie przed tym, czego pragnę”, „Nieosiągalne jest niezmiennie atrakcyjne”, „Ból może być czymś pozytywnym”. Przytoczone napisy kreślone białym światłem na elewacjach budynków, grawerowane na ławkach, pojawiające się na bilbordach i T- stertach, zrodzone z refleksji, ale i podszyte cynizmem stawiają nas w miejscu decyzji. Opowiemy się za, czy przeciw? Jakie emocje w nas wywołują? A jakie jest nasze kredo życiowe? Czy mamy coś ważnego do przekazania? Gdyby to było jedno zdanie, jak by brzmiało?
Proponujemy Wam konkurs/zabawę na najciekawszy tekst, który umieścimy na naszej galeryjnej ławce. Zdanie powinno składać się z nie więcej niż 6 słów. Propozycje można przesyłać na edukacja@tarasin.pl do 27 czerwca, w tytule „Ławka”. Wyniki naszego konkursu ogłosimy na fb profilu galerii – 30 czerwca 2020 . Najciekawszy tekst zamieścimy na ławce, którą będzie można oglądać w wakacje na patio Galerii Tarasina.

Opracowanie oraz fotografia: Ewa Kopeć
Laboratorium Sztuki online X
Laboratorium Sztuki on – line pozdrawia wszystkie dzieci. Zbliża się wasze święto więc najbliższe spotkanie dedykujemy właśnie WAM.
1 czerwca ( poniedziałek) o godzinie 13:00, warsztaty on-line, poprowadzi wyjątkowy gość – pani Iza Rutkowska – projektantka, edukatorka i animatorka kultury.
Z panią Izą spróbujemy zmienić znany nam krajobraz. Czy zdarzyło wam się przyglądać przestrzeni wokół wyobrażając sobie, że jest czymś innym niż widziana w rzeczywistości? Jakim zwierzęciem byłaby ławka gdyby miała prawdziwe łapy? Co widziałaby chmura gdyby miała oczy? Co drzewo robiłoby gdyby zamiast gałęzi miało dłonie? Podczas warsztatu skupimy się na przejrzeniu kilku ważnych obiektów w Kaliszu – pomników, które często mijamy w drodze do szkoły albo na zakupy. Czy zwracają naszą uwagę? Co przedstawiają? Podczas warsztatu przyjrzymy się im z zupełnie innej perspektywy. I może to co zobaczymy oczyma naszej wyobraźni – wy – uczestnicy uczynicie rzeczywistością. Jeżeli chcecie dołączyć i nie macie więcej niż 12 lat, napiszcie maila na edukacja@tarasin.pl (w nagłówku wiadomości – 1 CZERWCA) Osoby, które zgłoszą się do piątku – 29 maja, otrzymają od nas materiały i aktywację do platformy Meet Google, na której będziemy na Was czekać z panią Izą. Ilość miejsc jest ograniczona, więc nie zwlekajcie! Czekamy na Wasze zgłoszenia do piątku.

Iza Rutkowska – projektantka, edukatorka i animatorka kultury, która wykorzystuje narzędzia artystyczne do integracji ludzi i wprowadzania zmian społecznych. Uważa, że wyrywanie ludzi z obiegu codzienności, przełamywanie stereotypów i trwała praca z jedną społecznością przynosi realne zmiany społeczne. Prowadzi badania w sposób performatywny. Projektuje interaktywne obiekty służące do katalizowania energii wybranej społeczności, a następnie pracuje z nimi na rzecz trwałych przekształceń przestrzeni. Tworzy place zabaw razem z dziećmi, podwórka wraz z mieszkańcami. Zajmuje się edukacją w procesie – angażuje interdyscyplinarne grupy studentów w bieżące działania terenowe tak, żeby później realizowali niezależne projekty odnosząc się do doświadczeń nabytych w praktycznym działaniu.
Założycielka Fundacji Form i Kształtów oraz Szkoły Nauk Praktycznych. Niebawem efekty jej wielomiesięcznych działań zostaną zaprezentowane w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie oraz jednej z najciekawszych instytucji sztuki w Hiszpanii Intermediae Matadero w Madrycie. Jako pierwsza Polka zaczęła współpracę z legendarną czeską firmą FATRA, w której zabawki tworzyła światowej sławy projektantka Libuse Niklova.
Pochodzi z Kałdusa – 200 osobowej wioski w województwie kujawsko-pomorskim. Studiowała dziennikarstwo, komunikację społeczną, kulturoznawstwo krajów Ameryki Łacińskiej oraz projektowanie ubioru. Od 2015 roku prowadzi projekt „Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców” we Wrocławiu, w ramach którego wyreżyserowała swój pierwszy film, o tym samym tytule, oparty na działaniach ze społecznością. Współpracuje z samorządami miast oraz instytucjami sztuki w Polsce i za granicą. Prowadzi działania edukacyjne dla licznych organizacji pozarządowych oraz domów kultury. Efekty jej prac prezentowane były m.in. w MAMBO Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bolonii, Parku Burle Marxa w Sao Paulo, Parku Stromovka w Pradze, Galerii Narodowej w Dżakarcie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Emigracji w Gdyni, Centrum Nauki Kopernik. Współpracowała również m.in. z Ministerstwem Ochrony Środowiska, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Instytutem Audiowizualnym.
www.izarutkowska.com
www.facebook.com/izarutkowska
www.formyiksztalty.pl
www.szkolanaukpraktycznych.pl
Zachęcamy do kontynuacji naszych działań.
Co będzie potrzebne: papier kolorowy, nożyczki, kolorowe pisaki, plastelina i zdjęcia pomników, które możecie pobrać tutaj. Wydrukujcie zdjęcia pomników (najlepiej na A3) i stwórzcie własną hybrydę, pamiętajcie, że światem rządzi wyobraźnia więc nie ograniczajcie jej. Możecie do znanych pomników doklejać najróżniejsze przedmioty, ciasta, owoce, jedzenia, zabawki, zmieniać postument w superbohatera albo postać z ulubionej bajki. Czekamy na wasze prace. zdjęcia projektów, możecie wysyłać na edukacja@tarasin.pl
Fotorelacja z warsztatów:
Wasze prace:

Prace Alicji:



Laboratorium Sztuki online IX
DRZEWA
Dzisiejsza propozycja jest kontynuacją działań Ekologicznego Ruchu Oporu, który tworzymy z uczestnikami warsztatów Laboratorium Sztuki. Na początku roku szkolnego podjęliśmy temat ochrony środowiska. Oglądaliśmy stare pnie drzew ze szwedzkiego lasu, liczyliśmy słoje i badaliśmy ich wiek. Faktura kolejnych przyrostów była naszą matrycą graficzną, którą odbiliśmy na kartkach, raportem długości życia drzewa, raportem czułości. Daliśmy też początek nowemu życiu. Posadziliśmy w doniczkach nasiona katalpy, teraz jest dobry moment żeby sadzonki przenieść do gruntu. Jeśli uda wam się zasadzić drzewka, koniecznie zróbcie zdjęcie i wyślijcie na edukacja@tarasin.pl


Ćwiczenie plastyczne
Graficzny portret drzewa w technice frotażu
1. Frotaż
Frotaż to technika polegająca na odbijaniu przedmiotów o wyraźnej fakturze na powierzchni papieru. Wykorzystujemy przedmioty naturalne (pień drzewa, kora, liście). Zachęcamy także do obejrzenia twórczości Maxa Ernsta, artysty posługującego się techniką frotażu: Link
Potrzebne nam będą: pień drzewa, kora, liście, ołówek, kartka papieru
Kładziemy kartkę na przedmiot o wyraźnej fakturze i mocno pocieramy ołówkiem.

2. Grafika
Grafikę wykonamy w technice rytu wypukłego. Matrycą, którą będziemy odbijać na papierze, będzie pień drzewa. Odbitki wykonamy za pomocą kostki introligatorskiej lub zwykłej łyżeczki do herbaty.
Potrzebne nam będą: pień drzewa, kartka papieru, wałek fotograficzny, farba (najlepiej drukarska), nieduża szyba, kartka papieru (większa niż pień drzewa)
Pień drzewa oczyszczamy. Rozprowadzamy farbę na szybie przy pomocy wałka a następnie smarujemy pień drzewa. Na posmarowany farbą pień, przykładamy kartkę papieru i dokładnie pocieramy kostką introligatorską lub łyżeczką. Po dokładnym odbiciu podnosimy kartkę.
Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć
Fotografie: Grzegorz Kopeć






Wasze drzewa:

Drzewko Katalpy Zuzanny Florczak, wyhodowane z małego ziarenka.
Brawo Zuzanna!
Laboratorium Sztuki online VIII

W Laboratorium Sztuki on-line czas na KONKURS!
Do wygrania ręcznie robione, ceramiczne broszki w meksykańskich klimatach.
Żeby wygrać jedną z nich, trzeba zaprezentować stylizację inspirowaną twórczością lub stylem Fridy Kahlo.
Frida to wyjątkowa artystka, autorka symbolicznych obrazów, ikona popkultury.
Jest znana z barwnych strojów, pięknej biżuterii, kwiatów we włosach i mocnego makijażu.
Mamy nadzieje, że jej twórczość i barwny styl będzie inspiracją do zrobienia ciekawego zdjęcia.
W konkursie może wziąć udział każdy, kto wykonania fotografię, na której upodobni się do Fridy Kahlo.
ZDJĘCIE oraz ZGŁOSZENIE KONKURSOWE (Plik do pobrania) prześlijcie na adres edukacja@tarasin.pl. Do konkursu można zgłosić tylko jedno zdjęcie. Nadesłane fotografie opublikujemy na fb profilu Galerii Tarasina oraz stronie www.tarasin.pl.
Osoba, której fotografia zdobędzie najwięcej polubień na naszym fb profilu, wygrywa konkurs – nagrodą jest BROSZKA. Głosować można do 23 maja.
Drugą nagrodę za najlepszą stylizację przyzna Galeria Tarasina.
Wyniki konkursu ogłosimy na profilu fb – 26 maja 2020 r. Osoby niepełnoletnie w ZGŁOSZENIU KONKURSOWYM muszą przesłać nam zgodę opiekuna prawnego na publikację nadesłanego zdjęcia.
Dobrej zabawy!
Realizacja autorskich broszek: Ewa Kopeć
Wasze prace:
Zgłoszenie nr 1 – Kaliska Frida

Zgłoszenie nr 2 – Alandra

Zgłoszenie nr 3 – Oliwia Majtyka

Zgłoszenie nr 4 – Aleksandra D.

Zgłoszenie nr 5 – MajuBaje

Zgłoszenie nr 6 – Helzi

Zgłoszenie nr 7 – „Ojo”
Zgłoszenie nr 8 – Natalia Wiewiórka

Zgłoszenie nr 9 – Basia

Nagroda konkursowa autorska broszka:

Drogie Panie, uczestniczki konkursu „Frida”. Stworzyłyście zachwycającą kolekcje, pełną kobiecości i szyku. Kontrasty barwne, przykuwające oczy detale, fenomenalne akcesoria, mocny makijaż, dały nam dużo inspiracji i pozytywnej energii. Chcieliśmy wyłonić najlepszą kreację, jednak jest to niemożliwe, wszystkie są zachwycające! Postanowiliśmy uhonorować wszystkie uczestniczki i przyznać dziewięć równorzędnych nagród. Każda z pań otrzyma broszkę – przypinkę w meksykańskich klimatach . Natomiast niekwestionowaną zwyciężczynią głosowania internetowego jest pani Natalia Wiewiórka. Dla pani Natalii, oprócz przypinki mamy paterę ceramiczną w klimatach południowych, ufundowaną przez zaprzyjaźnioną pracownię. Po odbiór dyplomów i nagród, zapraszamy od 26 do 30 maja do Galerii Sztuki im. Jana Tarasina pl. św. Józefa 5. Tym z Was drogie Panie, które nie mogą odebrać upominków osobiście prześlemy je tradycyjną pocztą. W tym celu prosimy o podanie danych do wysyłki edukacja@tarasin.pl Serdecznie dziękujemy za udział w konkursie i liczymy na dalsze wspólne twórcze działania!

Laboratorium Sztuki online VII
Kochani, mamy nadzieję, że czujecie się dobrze?
Dzisiaj udajemy się do słonecznej Katalonii gdzie czeka nas dawka radosnej sztuki.
W Barcelonie przystankiem obowiązkowym jest Fundacja Joan Miro. Tam, zobaczycie 14 tys. dzieł sztuki: obrazy, rzeźby, tkaniny, ceramikę oraz prace graficzne. Na wirtualny spacer zapraszamy tutaj: Link
Można odnieść wrażenie, że większość prac Miro powstała z pragnienia zabawy, gry pomysłowych dzieci, które składają coś z zapałem. Formy są w żywych kolorach, wyraziste i bardzo malarskie.
Kalejdoskop barw i kształtów – być może jest to specjalny zabieg, odzwierciedlający symboliczny powrót artysty do czasów dzieciństwa.
Mamy nadzieję, że i Wy dacie się porwać dziecięcej radości tworzenia?
Warsztaty oraz realizacja prac autorstwa Ewy Kopeć.
Na początek gra rysunkowa.
Będą potrzebne: plansza do gry (poniżej), kostka, blok rysunkowy, ołówek, mazaki
Na planszy – liczbie oczek przypisane są różne kształty: głowy, oczu, nosa, ust. Zaczynamy od kształtu głowy. Rzucamy kostką. Ilość wyrzuconych oczek wskazuje kształt, który musimy narysować na kartce bloku. Kolejne rzuty kostką wskazują, kształt nosa, ust, włosów.

Przykłady rysunków:

Kolejną propozycją jest rzeźba.
Będą nam potrzebne: pomocna dłoń rodziców, deseczka z czterema otworkami, drut, rajstopy, klej w płynie, pędzle, farby (najlepiej akrylowe)
Drut montujemy na deseczce, wyginając go w różne strony. Na wygięte druty naciągamy kawałek rajstopy, którą gruntujemy klejem. Czekamy aż klej wyschnie. Malujemy na biało. Kiedy pierwsza warstwa wyschnie malujemy naszą rzeźbę według własnego pomysłu.











Powodzenia! Prosimy o zdjęcia waszych prac na edukacja@tarasin.pl lub fb galerii.

Fundacja Joan Miro, Barcelona
Wasze prace:
Robak Gieniu, Maja Drogoś , 6 lat

Julianna Hajduk

Laboratorium Sztuki online VI
Przypadek
Witamy serdecznie. Pozdrawiamy w ten piękny dzień i zapraszamy do działań twórczych.
Dzisiaj przyjrzymy się twórczości Ryszarda Winiarskiego. Zachęcamy do obejrzenia oryginalnych prac artysty pod adresem: Link.
Artysta, przekraczał w swoich pracach funkcję i tradycyjne rozumienie dzieła plastycznego.
Ograniczał środki wyrazu, początkowo posługiwał się tylko czernią i bielą oraz kwadratem jako stałym modułem kompozycji. Pozwalał aby przypadek decydował o końcowym efekcie obrazu.
Podobnie jak artysta, naszą pracę ograniczymy do kwadratu, jego pole podzielimy na mniejsze kwadraty. Najważniejszym działaniem w ćwiczeniu będzie wprowadzenie zmiennej losowej (rzut kostką), która wprowadzi schemat w ruch. W ten sposób przypadek, działający w ramach pewnego porządku, zdecyduje, jaki kolor pojawi się na wybranym polu. Warsztaty oraz realizacje prac autorstwa Ewy Kopeć.
Do wykonania ćwiczenia potrzebne będą: kartka białego papieru (lub dwie) format 40×40 cm, linijka, ołówek, pastele, farby, flamastry, nożyczki, klej
Do dzieła !
1. Kartkę dzielimy na kwadraty – 4×4 cm lub 8×8 cm.
2. Wykonujemy kostkę do gry. Wybieramy jedną z opcji, ściany kostki malujemy na barwy tęczowe lub naturalne (czerń i biel).
3. Zaczynamy. Kolejne pola naszego kwadratu zapełniamy barwą, którą wskazał rzut kostką. Zaczynamy od lewej strony.
Powodzenia!:) Dobrej zabawy. Prosimy o wasze prace.
















Laboratorium Sztuki online V
Halo, halo! Czy jest tam ktoś, kto tak jak my lubi malarstwo Marka Rothko?
Mark Rothko to jeden z najdroższych malarzy. Gdy jego obraz pojawia się na aukcji, można być pewnym, że będzie kosztował kilkadziesiąt milionów dolarów. Oczywiście cena obrazów nie będzie tematem naszych rozważań, liczy się ich jakość, walory artystyczne i estetyczne.
Na pierwszy rzut oka, kompozycja obrazów wydaje się bardzo prosta. Kilka, różnej wielkości prostokątów zawieszonych jeden nad drugim na monochromatycznym tle. Jednak gdy przyjrzymy się wyraźnie obrazom o wysokości ponad 2 – 3 metrów, to okaże się, że nic nie jest oczywiste. Prostokąty przy brzegach zaczynają się rozmywać, pulsować, pojawiają się inne kolejne barwne warstwy. Jedną z sił obrazów Rothko jest trafność doboru koloru. Kolory są tak zestawione, napięte, że wciągają widza do środka. Czysta magia. Z założenia te gigantyczne płótna są przeznaczone do oglądania z bardzo bliska. Stojąc przed obrazem, widzimy tylko barwne płaczyzny, patrząc na kolor możemy absolutnie odciąć się od otaczającego świata, zatopić się w nim.
Wydawałoby się, że taki obraz mógłby namalować każdy! W jaki sposób Marek Rothko uzyskiwał przejścia pomiędzy kolorami nie jest jasne. Był bardzo tajemniczy. Nie dopuszczał nikogo do techniki malowania. Malował głównie farbami olejnymi, przed nałożeniem na płótno rozpuszczał je w dużej ilości terpentyny, tworząc rzadki, kolorowy płyn, którym pokrywał płótno. Nakładał prawdopodobnie kilka warstw różnych kolorów.
Zachęcam do eksperymentu malarskiego.
W tych warsztatach bardzo ważna jest obserwacja. Zbadajcie dokładnie reprodukcje obrazów Marka Rothko, przeanalizujcie przenikania kolorów, granice barw. Samo patrzenie na obrazy daje nam pewne wskazówki. Pomocna będzie strona: Link
Do wykonania ćwiczenia będą nam potrzebne: kilka sztywnych kartek, tektura – 16×12 cm, pastele olejne, szpatułka, pędzel, patyk po lodach, farby akrylowe, plakatowe, tempery, szablon z tektury(16X12 cm) z dwoma wyciętymi okienkami
Przygotowany kartonik można nasączyć rozwodnionym roztworem farby, lub pomalować pastelą. Nadmiar farby można ścierać z obrazu, by po wyschnięciu nakładać kolejną warstwę, która lekko tylko zmieni odcień tektury/papieru. Za pomocą przygotowanego szablonu, nakładamy farby lub pastele na zabarwiony podkład. Można też zdrapać część nałożonego koloru, tak żeby odkryć wcześniej nałożoną warstwę. To ile warstw koloru nałożymy nie jest ważne, chodzi o eksperyment malarski, doświadczenie koloru, jego współdziałanie. Mam nadzieję, że pomocne będą zdjęcia, na których pokazuję kolejne etapy pracy. Powodzenia! Dobrej zabawy!
Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć












Laboratorium Sztuki online IV
„Nie jestem rzeźbiarką!” – powtarzała Louise Goldschmidt, wenezuelska artystka, gdy krytycy i kuratorzy nazywali jej sztukę nowym, radykalnym językiem rzeźby. „Rysuję linie, czasem na papierze, a kiedy indziej w przestrzeni” – tłumaczyła artystka. To kreatywne podejście pozwala bawić się linią w przestrzeni. Zachęcamy do obejrzenia oryginalnych prac rzeźbiarki Louise Goldschmidt pod adresem: Link
Do takiej zabawy zapraszamy dzisiaj w Laboratorium Sztuki online! W warsztatach pomogą nam zdjęcia realizacji wykonanych przez Ewę Kopeć, które publikujemy poniżej. Patyki, wykałaczki i makaron będą naszą kreską, którą możemy rysować w przestrzeni. Elementy połączymy plasteliną, modeliną lub masą fimo dzięki czemu powstaną kilkupoziomowe konstrukcje. Dobrej zabawy! Prosimy o zdjęcia waszych prac.
Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć











Laboratorium Sztuki online III
Kolaż
Kolaż to mieszanina różnych, nie zbliżonych do siebie charakterem rzeczy. Istny mix. Taką mieszankę można stworzyć za pomocą wycinków z gazet. Poniżej przedstawiamy kolaże autorstwa Ewy Kopeć. Inspiracją będzie dla nas także Wisława Szymborska. Szymborska twierdziła, że zajęła się kolażem, bo nie mogła wówczas kupić ładnych pocztówek, postanowiła więc produkować je sama. „Proszę do mnie nie przychodzić przez kilka dni, bo będę artystką” – mawiała raz do roku, zwykle z początkiem listopada. Nie był to wyraz nagłego braku gościnności ani przypływu weny, która wymagała izolacji od świata. Powody były praktyczne: podłoga w całym mieszkaniu usłana była wycinkami z gazet i magazynów, z których powstawały kolaże zwane wyklejankami. (źródło: Wisława Szymborska Kolaże Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK) Kolaże Wisławy Szymborskiej możemy obejrzeć pod adresem: Link)
Tak więc – proszę nam nie przeszkadzać będziemy artystami!;)
Warsztaty i realizacja kolaży: Ewa Kopeć









Wasze prace:
Miriam Tokarska



Basia Piotrowska, lat 4,5

Laboratorium Sztuki online II
Róbmy teatr!
Kochane dzieci, mamy nadzieję, że podczas tych „wolnych” dni wysypiacie się i nabieracie sił przed powrotem do Laboratorium Sztuki? Nie możemy się doczekać kiedy znowu się zobaczymy. Tęsknimy za wami a w między czasie szykujemy nowe zabawy. Będziemy regularnie publikować propozycje zabaw twórczych. Prosimy także o sugestie i uwagi. Będzie nam bardzo miło, jeśli w działania zaangażuje się cała rodzina.
A dzisiaj… róbmy TEATR!
Bohaterów możecie wydrukować, przykleić na sztywny karton/tekturę według podanego wzoru (zdjęcia: wieloryba, kota, konia, krokodyla). Poszczególne części trzeba połączyć pineskami lub drutem z koralikami – wtedy będą ruchome (sposób montażu pokazany na zdjęciu). Jeśli macie już bohaterów, wykonajcie scenę. Wystarczy stare kartonowe pudło. Poproście rodziców żeby w jednej ze ścian pudła wycieli okienko, w którym będą pojawiali się aktorzy. Teraz już tylko scenariusz. Nazwijcie swoich bohaterów. Zastanówcie się gdzie rozegra się akcja – Tiutiurlistian, Honolulu, gęsta puszcza, a może odległa galaktyka? Co przydarzyło się bohaterom? Koniecznie podzielcie się swoim spektaklem. Może nagracie filmik? Dobrej zabawy kochani. Nowe warsztaty publikujemy w każdy wtorek. Pozdrawiamy Was gorąco.




















Realizacja i fotografia: Ewa Kopeć
Laboratorium Sztuki online I
Laboratorium sztuki rzuca wyzwanie nudzie! Tak więc do dzieła! Jeżeli nie chcesz wychodzić do sklepu po materiały, możesz zrobić je sam. Nadaje się prawie wszystko, sznurki, patyki, gałęzie, ziemniaki, mopy… poniżej kilka propozycji. Aktywuj obydwie półkule mózgu. Wybierz prosty przedmiot, przypatrz się kształtom, a potem narysuj go z zamkniętymi oczami. W ten sam sposób możesz narysować portret kogoś z rodziny. Zapewniam, że będziecie się dobrze bawić. Ten sam przedmiot rysuj ręką dominującą, potem drugą. Kolejną propozycją jest rysowanie nogami. Złap palcami u stóp ołówek i zacznij od prostych kształtów. Powodzenia! Wykorzystuj proste przedmioty! Bądź twórczy! Zróbcie foty swoich prac i prześlijcie na edukacja@tarasin.pl. Najciekawsze opublikujemy na profilu. Pamiętajcie, że światem rządzi wyobraźnia!














Fot. Ewa Kopeć, Anna Palusińska