Jan Tarasin. METAMALARSTWO. Projekt badań, ochrony, konserwacji i restauracji

Prezentujemy nieznane w większości prace Jana Tarasina, przedstawiające inną formułę obrazu, w której istotna jest przestrzeń, struktura, faktura, rytm. Pierwsze reakcje na te prace wywoływały określenia, że są „3D”, ale z czasem odkryliśmy ich głębszy sens, wielowymiarowość trójprzestrzenną w sensie fizycznym, ale i szerszą czterowymiarowość, której sugestię artysta przekazuje w swoim metamalarstwie, ściągając uwagę widza do czasoprzestrzeni w takich obrazach jak Opadanie czy Deszcz. Obrazy przestrzenne są inne niż malarstwo tradycyjne, ale wciąż będące dalekim echem obrazów sztalugowych. Kontakt z dziełami zapoczątkowało odnalezienie zwoju nieznanych prac artysty i przekazanie ich przez syna do wieloetapowej ochrony konserwatorskiej pod moim kierunkiem, to jest badań, konserwacji, wystawy. Przywrócono życiu ponad trzydzieści kompozycji malarskich. (…) Wyniki wielodyscyplinarnego projektu konserwatorskiego „TARASIN” mogą wnieść nowe spojrzenie na sztukę artysty. W efekcie trzyletnich blisko prac trzon odkrycia stanowią przestrzenne dzieła, które w połączeniu z innymi elementami twórczości artysty dają impuls do nowego oglądu twórczości Jana Tarasina jako METAMALARSTWA, co będzie wyjaśnione przez analizę artystycznych poszukiwań artysty. […]

Iwona Szmelter

Jan Tarasin. METAMALARSTWO. Projekt badań, ochrony, konserwacji i restauracji

pod redakcją naukową Iwony Szmelter

Spis treści:

Rozdział 1. Iwona Szmelter, Metamalarstwo Jana Tarasina

Rozdział 2. Maja Klimza-Pęksyk, Poszukiwania artystyczne Jana Tarasina; cykl eksperymentalnych reliefów malarskich – konserwacja-restauracja i rekonstrukcja procesu technologicznego

Rozdział 3. Monika Jadzińska, „Rytm nieregularny, zmienny…”. Analiza, badania i konserwacja obiektów Jana Tarasina

Rozdział 4. Agata Myjak, Od powierzchni płaskiej do trójwymiarowej. Eksperymenty z trójwymiarowością obrazu na linii czasu

tarasin-2

Jak zakupić publikację?

Publikacja obecnie nie jest już u nas dostępna.

Wydawnictwo: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Język publikacji: polski

Rok wydania: 2017

Typ okładki: twarda

Liczba stron: 108

ISBN: 978-83-65455-40-6