Have a nice cry!馃挧 wystawa Ewy Mrozikiewicz i Bartosza Zimniaka

Have a nice cry! 馃挧
Wystawa Ewy Mrozikiewicz i Bartosza Zimniaka
8.04-27.05.2022

Wystawa Have a nice cry!馃挧 jest dzia艂aniem, w kt贸rym zwyczajowe role kuratorki oraz artysty si臋 przenikaj膮. Proces jej powstawania mia艂 sw贸j pocz膮tek w przyja藕ni, wsp贸lnym prze偶ywaniu psychoterapii, wzajemnej trosce i zrozumieniu terapeutycznych moment贸w psychicznego do艂ka. Ekspozycja sta艂a si臋 wizualnym manifestem, g艂osz膮cym istotno艣膰 zdrowia psychicznego i relacji mi臋dzyludzkich.

Scenografia wystawy, stworzona przez duet artystyczno-kuratorski, to interaktywna przytulna, niebieska przestrze艅 stylizowana na gabinet terapeutyczny. W przestrzeni Have a nice cry! znajduj膮 si臋 wygodne fotele, mi艂e w dotyku koce, poduszki i mi臋kki dywanik, a przyjemna muzyka i zapach z dyfuzora anga偶uj膮 r贸偶ne zmys艂y. W fotelach zak艂adaj膮c s艂uchawki, zapozna膰 si臋 mo偶na ze s艂uchowiskiem przygotowanym przez Zimniaka pt. Smutna ballada o Z艂otej Rybce, krytycznie komentuj膮cym kondycj臋 wsp贸艂czesnego spo艂ecze艅stwa, kieruj膮cego si臋 konsumpcjonistycznymi warto艣ciami. Ca艂o艣膰 bajki prowadzona jest moralizatorskim j臋zykiem ezopowym, opowiadana dzieci臋cym g艂osem symbolicznie nawi膮zuje do postaci wewn臋trznego dziecka, kt贸re czeka na dopuszczenie do g艂osu w ka偶dym z nas.

Wizualny charakter wystawy podkre艣la powtarzaj膮cy si臋 w ka偶dej pracy i wyposa偶eniu gabinetu kolor niebieski, wed艂ug naukowc贸w stabilizuj膮cy uk艂ad nerwowy, obni偶aj膮cy ci艣nienie krwi i dzia艂aj膮cy antyseptycznie. Barwa ta niesie ze sob膮 tak偶e znacznie g艂臋bsze przes艂ania. W艂adys艂aw Kopali艅ski w swoim S艂owniku Symboli[1] wspomina, 偶e niebieski kulturowo kojarzony jest mi臋dzy innymi z pod艣wiadomo艣ci膮, spokojem, uduchowieniem, wod膮 i falami morskimi, prawd膮, filozofi膮, kontemplacj膮, czu艂o艣ci膮, szczero艣ci膮 i t臋sknot膮, a na Wschodzie uwa偶any jest za barw臋 chroni膮c膮 przed 鈥渮艂ym okiem鈥. Kolor niebieski wyst臋powa艂 cz臋sto w s膮siedztwie b贸stw kojarzonych ze stref膮 nieba, nocy, kosmosu i wody. By艂 tak偶e atrybutem niebieskosk贸rego, egipskiego boga corocznych wylew贸w Nilu – Hapi, przedstawianego z du偶ym brzuchem, d艂ugimi w艂osami oraz zwisaj膮cym kobiecym biustem, symbolizuj膮cego 偶yciodajn膮 p艂odno艣膰 ziemi i wody.

Performatywny rysunek Fala przedstawia wyniki kwestionariuszy nastroju, wype艂nianych przez Bartosza Zimniaka podczas wszystkich jego dotychczasowych spotka艅 terapeutycznych. Im wi臋cej punkt贸w uzyskasz w kwestionariuszu, tym gorsza jest Twoja kondycja psychiczna. Abstrakcyjny wykres, przypominaj膮cy fal臋 zbudowan膮 z niebieskiej liny 偶eglarskiej, na 艣cianie galerii jest intymnym zapisem pracy nad zdrowiem psychicznym i relacji z psychoterapeutk膮. Praca ta b臋dzie rozrasta膰 si臋 na wystawie wraz z kolejnymi spotkaniami psychoterapeutycznymi artysty. 艢ladem przepracowywania przer贸偶nych emocji s膮 tak偶e rysunki Ewy Mrozikiewicz. Ekspresja rysunkowa artystki jest ca艂kowicie nie powstrzymywana przez kulturowe konwenanse i nieplanowana. Podczas tworzenia artystka wchodzi w stan flow, pozwalaj膮c doj艣膰 do g艂osu nie艣wiadomo艣ci i wy艂膮czaj膮c ego. Dzi臋ki tej metodzie mo偶e p贸藕niej interpretowa膰 swoj膮 sztuk臋 w kontek艣cie swojej terapii. Oba te artystyczne przedstawienia pokazuj膮, 偶e droga do r贸wnowagi psychicznej nie jest oczywista, a zdarzaj膮ce si臋 wylewy smutku, 偶alu i z艂o艣ci bywaj膮 偶yciodajne niczym wody Nilu.

Wieloznaczn膮 prac膮 na wystawie jest instalacja Nadmierno艣膰 Bartosza Zimniaka, stworzona z ponad 200, obsesyjnie gromadzonych przez lata charakterystycznych, niebieskich butelek bia艂ego wina Liebfraumilch. Poj臋cie nadmierno艣ci odnosi膰 si臋 mo偶e do kompulsywnego zbieractwa, intensywnego spo偶ywania alkoholu, ale te偶 zbytniego przywi膮zywania si臋 do obiekt贸w w naszej psyche, czy odczuwania i okazywania swoich uczu膰 w spos贸b intensywny, nie tolerowany przez spo艂ecze艅stwo. We wszystkich tych przypadkach praca ta mo偶e by膰 opowie艣ci膮 o szukaniu r贸wnowagi i doskona艂ych proporcji. Tytu艂 wystawy jest czym艣 wi臋cej ni偶 chwytliwym has艂em, podkre艣la bowiem filozofi臋 偶yciow膮 tw贸rc贸w, w kt贸rej p艂acz i okazywanie s艂abo艣ci s膮 mile widziane. Zach臋camy zatem do zag艂臋bienia si臋 w te marginalizowane w naszej kulturze sukcesu, odczucia smutku i 偶alu, bez kt贸rych nasza ludzka egzystencja jest niepe艂na i nieprawdziwa. Have a nice cry!


[1] W艂adys艂aw Kopali艅ski, S艂ownik Symboli, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa 2006

Have a nice cry!馃挧 Bartosz Zimniak, Ewa Mrozikiewicz. Zdj臋cie: Sandra Radys, stroje: Aurelia x Zwei Frauen

Ewa Mrozikiewicz (ur. 1990) 鈥 artystka wizualna i kuratorka sztuki. Uko艅czy艂a Edukacj臋 Artystyczn膮 (specjalno艣ci: krytyka i promocja sztuki oraz strategie kuratorskie i promowanie kultury) na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2015). Na macierzystej uczelni prowadzi zaj臋cia z przedmiot贸w zwi膮zanych z kuratorstwem i organizacj膮 wystaw. W 2016 r. pracowa艂a na stanowisku kuratorki w Centrum Sztuki Wsp贸艂czesnej przy Starym Rynku w Poznaniu. Fascynuj膮 J膮 momenty b艂臋du i pora偶ki, czego efektem jest autorski magazyn o sztuce Important Art Magazine. Jest wsp贸艂za艂o偶ycielk膮 galerii FWD:, w kt贸rej promuje sztuk臋 konceptualn膮 i eksperymenty kuratorskie. Autorka bloga Pi臋kna Katastrofa (www.pieknakatastrofa.pl). W ci膮gu siedmiu lat 偶ycia zorganizowa艂a przesz艂o 50 niszowych wydarze艅 kulturalnych, kreatywnych warsztat贸w i projekt贸w kuratorskich. Dzi臋ki czemu uda艂o jej si臋 wypali膰 zawodowo, nadwyr臋偶y膰 zdrowie psychiczne, wielokrotnie przekroczy膰 swoje granice i zaniedba膰 potrzeby. Teraz na macierzystej uczelni, w ramach Wydzia艂u Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa, stara si臋 zach臋ci膰 student贸w, aby nie szli w jej 艣lady. Wraz z Ani膮 Ruleck膮 stworzy艂a projekt Zapytaj Mokoszy, cykl wystaw i spotka艅, kt贸rych motywem przewodnim jest kobieca wsp贸lnotowo艣膰 oraz siostrzana si艂a. Jej prace by艂y pokazywane na wystawach: Forward Tarot (2021), Wyczekuj膮c trzydziestego lutego w lokalu prywatnym w Poznaniu (2020), wystawie Laureat贸w Stypendi贸w Artystycznych Miasta Poznania (2018), Galerii Sztuki Rozruch w Poznaniu, podczas partyzanckiej akcji artystycznej We have no Mess/age w ramach Antwerp Art Weekend w Kr贸lewskim Muzeum Sztuk Pi臋knych w Antwerpii (2015). Wierzy w herstory, w swoich tekstach 艂膮czy feminizm i teori臋 dezintegracji pozytywnej. Chaos wewn臋trzny stara si臋 zamaskowa膰, sprz膮taj膮c i segreguj膮c przedmioty domowe. Gardzi propagand膮 sukcesu. 鈥
IG @ewka.mrozi

Bartosz Zimniak (ur. 1991) 鈥 artysta intermedialny, wykorzystuj膮cy w swojej tw贸rczo艣ci performance, instalacje, video-art oraz sztuk臋 spo艂ecznie zaanga偶owan膮. Porusza tematy zwi膮zane z to偶samo艣ci膮, tradycj膮, przynale偶no艣ci膮 oraz zadaje pytania wok贸艂 szeroko rozumianego patriotyzmu i polsko艣ci. W 2013 roku uko艅czy艂 kierunek Filozofia i Komunikacja Spo艂eczna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tytu艂 magisterski obroni艂 na Akademii Sztuk Pi臋knych w Gda艅sku, na kierunku Intermedia. Od 2014 roku nieprzerwanie mieszka w Gda艅sku, czerpi膮c energi臋 tw贸rcz膮 i si艂臋 z kontaktu z morzem. W 2017 roku, w nadmorskiej dzielnicy Gda艅sk – Nowy Port, za艂o偶y艂 Galeri臋 Spo艂ecznie Zaanga偶owan膮 MEWKA, gdzie wraz z mieszka艅cami, artystami i artystkami organizuje: wystawy, warsztaty oraz spotkania tematyczne. Mimo wielu sukces贸w na p艂aszczy藕nie artystycznej, do艣wiadczy艂 poczucia pora偶ki egzystencjalnej, kt贸re zmotywowa艂o go do rozpocz臋cia nowej drogi w rozwoju duchowym. Wybrane wystawy, festiwale oraz nagrody: Mi臋dzynarodowy Festiwal Narracje (2015), Wyspa 3.0 Mapa i Terytorium (2015), Festiwal M艂ode Wilki, (2016), V Dwubiegunowe Spotkania Performer贸w (2017), Zrozumie膰 Sierpie艅 Europejskie Centrum Solidarno艣ci Gda艅sk (2018), Wystawa PLa偶a: Galeria FWD: (2020), Kaliskie Biennale Sztuki A-Kumulacje (2017, 2019, 2021), Voyage, voyage: MEWKA. Galeria Spo艂ecznie Zaanga偶owana (2022), Laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), Finalista 15. edycji Konkursu Artystyczna Podr贸偶 Hestii (2016). Wyr贸偶nienie Prezydenta Miasta Gda艅ska za dzia艂alno艣膰 artystyczno-spo艂eczn膮 (2018). Laureat G艂贸wnej Nagrody na XIII Festiwalu Film贸w Jednominutowych (2018). Stypendysta Marsza艂ka Wojew贸dztwa Pomorskiego (2019), Stypendysta Miasta Gda艅ska (2021).
IG @bartoszzimniak

Zdj臋cie: Sandra Radys

Wystawa jest realizacj膮 projektu nagrodzonego w 5. edycji Konkursu dla kurator贸w.

Miejsce wystawy:
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, pl. 艣w. J贸zefa 5, 62-800 Kalisz.
Wernisa偶: 8.04.2022 pi膮tek g.19.00-22.00
Wernisa偶 online: 8.04.2022 g. 19.00
Czas trwania wystawy: 8.04.-27.05.2022

Organizator:
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Instytucja Kultury Miasta Kalisza.

Patronat medialny nad wystaw膮 obj膮艂 Notes Na 6 Tygodni.

Partnerem wystawy jest firma Planteon.

Partnerzy Galerii:
Ergo Hestia, Polifarb Kalisz S.A., M&P Alkohole i wina 艣wiata.

Patronaty medialne:
NN6T, Ziemia Kaliska, Calisia.pl, Radio Centrum.

Zdj臋cia artyst贸w: Sandra Radys
Przygotowanie stroj贸w: Aurelia x Zwei Frauen
Identyfikacja wizualna wystawy: Daniel Szwed
Produkcja wernisa偶u online: Adrian Kempa i Jan Kempa Vjjk

Koordynacja produkcji wystawy z ramienia Galerii: Jacek R贸偶a艅ski, realizacja techniczna wystawy: Miros艂aw Rybka, pomoc w tworzeniu instalacji: Ewa Cierniak i Ania Wolff, obs艂uga finansowa wystawy: Bernadeta 艢l臋zak, pomoc w tworzeniu element贸w wystawy i materia艂贸w promocyjnych – studentki Wydzia艂u Pedagogiczno-Artystycznego UAM Kalisz: Yunna Honczar, Julia Otmianowska, Julia Tomaszek, Martyna Kowalczyk, Anastazja Dzura, Anastazja Vorontowa.

Ta strona u偶ywa plik贸w cookies celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Korzystaj膮c z niej wyra偶asz zgod臋 na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przegl膮darki. Wi臋cej.