FLUXUS A SPRAWA POLSKA

’Fluxus is not a moment in history, an art movement. Fluxus is a way of doing things, a tradition, and a way of life and death’

Dick Higgins

 

Fenomen Fluxusu, w skrócie FF brzmi zupełnie jak chemiczna substancja, lekarstwo, które Maria Anna Potocka zaleca podawać współczesnym artystom… składają się nań poczucie humoru, rozbawione zwątpienie, instynkt abstrakcji .

Fluxus wymyka się bowiem prostym definicjom. Bez wątpienia był ruchem artystycznym, opartym na korespondencji i podróżach artystów. Jego centrami stały się m.in. Wiesbaden, Dusseldorf, Amsterdam, Paryż, Poznań, Warszawa, Nowy Jork. Jednak co wydaje się najistotniejsze, Fluxus reprezentuje idee przekraczania tradycyjnych dziedzin sztuki. To sztuka z życia i życie ze sztuki.

Definicja może być niezwykle pojemna, od wydarzeń, poprzez grafiki, masowo produkowane pudełka Fluxkits, po pełnowymiarowe opery i obrazy na płótnie. Wszelkie próby zrozumienia, a tym bardziej opisania Fluxusu wymagają szerszego myślenia o sztuce niż konwencjonalne przypisanie kolejnemu-izmowi. To pewna nonszalancja w działaniu, postawa porzucenia usankcjonowanego statusu artysty, amatorskość. To opowieść o Flux people….

Perspektyw jest wiele, a teksty teoretyczne i wypowiedzi artystów zaangażowanych we Fluxus stanowią świadectwo niezwykłej postawy twórczej. Czym w istocie był Fluxus? Czy możemy sprowadzić odpowiedź do ruchu/ prądu artystycznego lub grupy twórców awangardowych proponujących „niegroźne” zabawy i gry? Kto był jego twórcą? Skąd wzięła się nazwa? Czym był Fluxhouse? I najważniejsze jakie były związki Fluxusu z polskimi artystami i galeriami niezależnymi?

Fluxusowcy utrzymywali bowiem żywe kontakty z Polską, nie tylko prowadząc korespondencję z artystami, ale także wystawiając m.in. w Galerii Piwna 20/26 w Warszawie, Akumulatory 2 w Poznaniu czy Potocka w Krakowie. W Poznaniu odbył się także Festiwal Fluxusu według scenariusza George’a Maciunasa przesłanego Jarosławowi Kozłowskiemu.

Zapytajmy zatem, cytując Dicka Higginsa: czy jak dorośniesz zostaniesz artystą Fluxusu ?

 

Natalia Czarcińska (ur. w 1985 roku)
Od 2014 związana z UAP, gdzie pracuje jako asystentka w V Pracowni Malarstwa. Jej zainteresowania teoretyczne skoncentrowane są wokół zagadnień granic obrazu/obrazowania oraz galerii i miejsc istniejących poza oficjalnym obiegiem sztuki, a także Fluxusu (w 2011 roku obroniła dyplom na kierunku Malarstwo pracą dotyczącą Fluxusu).

[1]Anna Maria Potocka, Z czego powstał fenomen fluxusu w: Narracje, Estetyki, Geografie. Fluxus w trzech aktach, Warszawa 2014

[2]Dick Higinns, Child’s History of Fluxus, w: The Horizons: Poetyka i teoria intermediów, 1979