DRUGA ODSŁONA „POWROTU (DO) PRZYSZŁOŚCI”

Zapraszamy na drugą odsłonę programu Powrót (do) przyszłości.

12.05 (czwartek) o godz. 18:00 pokażemy prace – Excercising Attention #7 Ani Nowak i Hi Mary Kasi Wolińskiej.

Po pokazach odbędzie się dyskusja z artystkami oraz z gościem specjalnym – Izabellą Gustowską. Rozmowę poprowadzi Ewa Tatar.

<<>> <<>> <<>> <<>> <<>>

Exercising Attention #7 Ćwiczenie uważności

Koncept, choreografia, wykonanie: Ania Nowak
Współpraca: Siegmar Zacharias, Litó Walkey, Alice Chauchat, Agata Siniarska

Tytułowe ćwiczenie uważności to praktyka taneczna przebiegająca według następującej instrukcji, odzwierciedlającej ruch myśli w medytacji: zauważ, gdy ruch się pojawia, zaobserwuj, czym on jest i pozwól mu odejść. Praktyka jest ćwiczeniem ucieleśnionego postrzegania impulsów, reakcji i decyzji ciała w czasie rzeczywistym.

Trzy obiekty współistnieją w Exercising Attention #7: przedmiot ruchowy (taniec), przestrzenny (galeria) i dyskursywny (tekst), umożliwiając grę z niuansami percepcji, bliskości i upływającego czasu. Performans proponuje inne niż zazwyczaj formy uczestniczenia w tańcu dziś, gdzie ciała i zmysłowe doznania widzów stają się nieoczywistą częścią choreografii.

Ania Nowak – uprawia choreografię myśli, języka i sytuacji. Obecnie zajmuje ją aspekt czasowości w sztukach performatywnych oraz miłość jako sposób generowania wiedzy. Za istotną część swojej działalności uznaje uczestniczenie w nieformalnych strukturach wymiany i współpracy z innymi artystami oraz rozwijanie praktyk feministycznych. Jej ostatnia choreografia Offering What We Don’t Have To Those Who Don’t Want It miała swoją premierę na festiwalu Tanztage 2016 w Berlinie. Inne prace pokazane zostały m.in. w Amsterdamie, Barcelonie, Sztokholmie, Poznaniu i Berlinie. Pracowała przy tworzeniu choreografii do ceremonii otwarcia Pierwszych Igrzysk Europejskich w Azerbejdżanie; była rezydentką CK Zamek w Poznaniu i, wraz z Martinem Hansenem, Dancehouse Melbourne. Jest stypendystką programu Danceweb w ramach festiwalu Impuls Tanz 2014 w Wiedniu. Ukończyła studia filologiczne na UJ w Krakowie oraz choreograficzne w berlińskim Inter-University Center for Dance (HZT).

http://technologiesoflove.tumblr.com/

Hi Mary

Hi Mary jest ustawiczną praktyką artystyczną, stylem życia, strategią spędzania czasu.
Hi Mary może być ćwiczeniem z gościnności, cierpliwości, trwania w oczekiwaniu na kogoś, kto przychodzi i na Mary, której nigdy nie ma.
Hi Mary jest próbą przezwyciężenia nieobecności Mary i samotności solowej praktyki.
Hi Mary chce tworzyć przestrzeń spotkania i wspólnego spędzania czasu w oczekiwaniu.
Hi Mary proponuje m.in. słodkie obżarstwo, intronizację Lionela Richie na Króla Popu oraz przyjemność obcowania z białym królikiem.
Hi Mary jedzie do Kalisza.
Hi Mary fly high.

Kasia Wolińska – tancerka i choreografka. Jest twórczynią i główną propagatorką projektu Hi Mary zainicjowanego w styczniu 2013 roku. W ramach Hi Mary Wolińska praktykuje m.in. ekstensywne gotowanie, medytację OSHO, kolaż, podróże astralne, komponowanie ołtarzy, śpiew, post, pisanie listów do Mary, przywoływanie nieobecności innych, powszechną gościnność, długotrwałe oczekiwanie, hipnozę przy użyciu materiałów dostępnych w internecie, eksplorację katarktycznego potencjału muzyki pop, Holy Disco, projekty mikro ulotek. Hi Mary zdarzyło się dotychczas w Berlinie, Gdańsku, Łodzi, Amsterdamie i Kopenhadze.

<<>> <<>> <<>> <<>> <<>>

Izabella Gustowska – artystka, pedagog, urodzona w 1948 roku w Poznaniu; uprawia malarstwo, grafikę, fotografię, realizuje instalacje, performances, wideo-performances; w większości prac wykorzystuje różne media; jej twórczość ewokuje między innymi osobiste doznania, indywidualne emocje, wynikające z refleksji nad niejednoznaczną naturą czasu (seria Przemijania-powtarzania, 1972) i – przede wszystkim – człowieka (cykle: Kobiety, 1977; Zmieniam się, 1978); w roku 1987 Gustowska reprezentowała Polskę na Biennale w São Paulo.

Ewa Tatar – kuratorka i pisarka. Absolwentka historii sztuki na UJ, studiowała psychoanalizę na SUNY w Buffalo. Jej najważniejsze wystawy to „Chłoporobotnik i boa grzechotnik” (2016) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, „Zakochałeś się w kimś, kto nie istnieje” (2015) w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, „Po niebie został tylko księżyc” (2015) w Muzeum Tatrzańskim, „Przewodnik” (2005–2007) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Współautorka antologii poświęconych kuratorstwu i wystawiennictwu – „Display” (Kraków 2012), „Imhibition” (Kraków 2006).

<<>> <<>> <<>> <<>> <<>>

8 spektakli
4 spotkania ze współczesną choreografią i sztuką performance
2 premiery

W ramach projektu Powrót (do) przyszłości w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu przyglądamy się historycznym i współczesnym związkom eksperymentalnej choreografii i sztuki performance. Do udziału w debacie na temat specyfiki działań performatywnych oraz kontekstu, w którym rozwijały się w Polsce i za granicą, zaprosiliśmy przedstawicieli młodego pokolenia choreografów oraz artystów i badaczy sztuk wizualnych.

Jak definiować performance? Czy jest powtarzalny? Jak się do niego przygotować? Jakie znaczenie ma jego dokumentacja? Na czym mogłaby polegać jego polityczna skuteczność? Jak performerzy pracują z cielesnością i jej symbolicznym wymiarem? Jak w swojej praktyce wykorzystują czas i przestrzeń? Jaki wpływ na działanie performera ma bezpośrednia obecność widza?

Poprzez wymianę doświadczeń i konfrontację perspektyw chcemy poszukiwać punktów stycznych, linii kontynuacji oraz różnic w myśleniu o tworzeniu performance’u. Naszym celem jest międzypokoleniowa dyskusja o miejscu tego zjawiska w historii sztuki oraz stawianie pytań o jego przyszłość.

KOLEJNE ODSŁONY:

2.09, godz. 18:00
Maria Zimpel – What do you really miss? / Alex Baczyński-Jenkins – PREMIERA

Po spektaklu odbędzie się dyskusja z artystami oraz z gościem specjalnym – Januszem Bałdygą. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Sosnowska.

15.10, godz. 18:00
Przemek Kamiński – Some Other Things / Agata Siniarska – PREMIERA
Po spektaklu odbędzie się dyskusja z artystami oraz z gościem specjalnym – Przemysławem Kwiekiem. Rozmowę poprowadzi Magdalena Kownacka.

Kurator: Mateusz Szymanówka

Na wszystkie wydarzenia <<>>WSTĘP WOLNY<<>>

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.