„Sytuacja Otwarta” Adriana Kempy na kaliskich przystankach autobusowych

Sytuacja Otwarta
Instalacja site-specific, 2016
Adrian Kempa

Postój (ze) sztuką w ramach „A-KUMULACJI 2017, Kaliskiego Biennale Sztuki”

Świat reklamy zewnętrznej ma kilka krain. Jest mroczna kraina wielkich siatek, ale ona znajduje się gdzieś na peryferiach. Są meble miejskie takie jak wiaty przystankowe, ławki, śmietniki. One też są nośnikami. Jest wreszcie najsilniejsza reklama systemowa, czyli bilbordy, cityboardy, citylighty, diapazony, stripsy, front- i backlighty mobile i bóg wie co jeszcze. Uzupełnia je ambient i guerilla marketing, czyli działania niestandardowe. Ten świat rozumieją tylko jego twórcy. Stworzyli go na własne podobieństwo. Nie ma w nim ludzi. Są odbiorcy albo użytkownicy – źródło kontaktów lub spojrzeń. (F. Springer, „Wanna z kolumnadą”, Wydawnictwo Czarne, 2013, s. 173)

Interwencja artystyczna „Sytuacja Otwarta” zamienia reklamowe gabloty przystanków autobusowych w specyficzne lustra. Przestrzeń typowo komercyjna, na co dzień przeznaczona dla outdoorowej reklamy, zostaje uwolniona. Subwersywne działanie Adriana Kempy proponuje w zamian obraz alternatywny – odbicie tego, co dookoła. Ten prosty, ale zarazem silny, konceptualny zabieg skłania do refleksji na temat otaczającej nas wizualności. Dedykowana coraz bardziej perswazyjnym celom marketingowym gablota, odzyskana przez ingerencję Kempy, niczym krzywe zwierciadło ujawnia prawdę o tym, jak radzimy sobie z miastem. Nieidealna, pofalowana i zamazana folia lustrzana nie pozwala na uzyskanie dokładnego odbicia, ale prowokuje do tworzenia nowych obserwacji. Potrzebne jest tylko spojrzenie.

Położenie przystanków:
Nowy Rynek/Babina
Parczewskiego
Złoty Róg
Al. Wojska Polskiego/Kosmos
Harcerska/Rogatka