###STRAJK

Oferta Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w dniach 8-12 kwietnia 2019. Dla młodzieży od 15 roku życia.

Wstęp wolny

Wycieczki grup zorganizowanych prosimy zgłaszać pod numerem telefonu: 62/ 7674081

 

1. Od godz. 8.00 do 15.00 o każdej pełnej godzinie rozpocznie się oprowadzanie po wystawie „OBIEKTY” PRZEMYSŁAWA TRZEŚNIAKA oraz pokaz video „The Ghost” duetu COMBI CATS w Galerii Pulsar.

OBIEKTY/ PRZEMYSŁAW TRZEŚNIAK

Artystów można podzielić na dwie kategorie. Tych, którzy sami wykonują swoje prace oraz tych, którzy zlecają ich wykonanie zdolniejszym od siebie artystom. Przemek Trześniak to rzeźbiarz i twórca intermedialny, który wciąż zalicza się do pierwszej grupy. Tym bardziej warty odnotowania jest fakt, że pokazywane na wystawie obiekty Trześniaka olśniewają techniką wykonania i nie miałyby się czego wstydzić ustawione koło dzieł tak znanych artystów grupy drugiej, jak Jeff Koons czy Paul McCarthy. Przemek nie jest jednak niemym naśladowcą zagranicznych nurtów. Jego wiejskie korzenie nie pozwalają mu stąpać po polskiej ziemi bez poczucia głębokiej tożsamości narodowej. Promieniujące dowcipem i demiurgiczną radością prace dążą do konsensusu postawangardy i komercyjnego popartu. Pomimo uwagi, jaką Trzeniak przywiązuje do walorów dekoracyjnych, jako wychowanek Grzegorza Klamana, unika tautologii niczym Andy Warhol odpowiedzi na pytania o sens własnej sztuki. Prezentowana ekspozycja jest zarazem introspekcją dotychczasowych poszukiwań artysty, jak również polem gry kontekstami, rzutującej nowe znaczenia na artefakty Przemka Trześniaka.

Przemysław Trześniak urodził się w 1983 roku we Włodawie. W 2009 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby i Intermediów. Pracuje i mieszka w Gdańsku.

The Ghost/ COMBI CATS

Wideoklip duetu audiowizualnego Combi Cats inspirowany jest horrorami klasy B oraz Siódmą Pieczęcią Ingmara Bergmana. Konstrukcja fabularna video wpisuje się w klasyczną koncepcję Damsel in distress – niewiasty w niebezpieczeństwie, uciekającej przed duchami zmarłych protoplastów świata sztuki współczesnej (Theodor W. Adorno, Andy Warhol, Salvador Dali oraz Jackson Pollock), natomiast w roli samej śmierci (wzorowanej na filmie Bergmana), wystąpił wywrotowy Marcel Duchamp. Motyw uciekającej niewiasty w potrzebie został zapożyczony z połączenia koncepcji rytuału przejścia (rites de passage) Arnolda van Gennep oraz baletu Święto Wiosny (Rites of Spring) Igora Strawińskiego: Niewinna dziewczynka musi umrzeć dla kolektywu oraz odrodzenia natury i sztuki.

Combi Cats to szwedzko-polski duet audiowizualny który współtworzą Diana oraz Kordian Rönnberg. Combi Cats podąża ścieżkami symbiotycznych powiązań między tzw. sztuką wysoką i sztuką popularną. Stara się odzwierciedlić to czym na co dzień oddycha hedonistyczna wyobraźnia 'masowego’ odbiorcy, nierzadko czerpiąc pomysły z intymnych przeżyć. Ponadto członkowie Combi Cats lubią przebierać się za pluszaki.

Kurator: Kordian Rönnberg

Przyjmujemy grupy od 2 do 30 osób. Czas oprowadzania wraz z pokazem: 45 min.

 

 2. Każdego dnia o godz. 12.00 w Galerii Pulsar zaprezentujemy film o życiu i twórczości JANA TARASINA

JAN TARASIN urodził się 11 września 1926 roku w Kaliszu. Malarz, grafik, rysownik, fotograf, autor esejów o sztuce. W latach 1946-1951 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach malarstwa profesorów: Zygmunta Radnickiego, Wacława Taranczewskiego i Zbigniewa Pronaszki oraz w pracowniach grafiki profesorów: Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. W 1948 roku wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Od 1962 roku był członkiem II Grupy Krakowskiej. W 1962 roku w ramach stypendium odbył podróż artystyczną po Chinach i Wietnamie. W latach 1963-67 był wykładowcą na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1967 roku przeprowadził się do Warszawy. Od 1974 roku kierował Samodzielną Pracownią Malarstwa na ASP w Warszawie.  W latach 1974-1983 wydał osiem zeszytów z esejami o sztuce i świecie. W 1976 roku otrzymał Nagrodę krytyki im. Cypriana Kamila Norwida, w 1984 – nagrodę im. Jana Cybisa. W 1985 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego ASP w Warszawie. W latach 1987-1990 był rektorem ASP w Warszawie. W 1989 roku otrzymał odznakę Honorowego Obywatela Miasta Kalisza. W 2005 został odznaczony przez ministra kultury Waldemara Dąbrowskiego Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Zmarł 8  sierpnia 2009 roku w Warszawie.

Prace w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzea w Gdańsku, Toruniu, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy i Łodzi; Muzeum w Rotterdamie, Hadze, Bochum, San Marino, Skopje, Tokio i Hawanie; w Zbiorach Biblioteki Publicznej w Nowym Jorku i Biblioteki Kongresu w Waszyngtonie. Prace znajdują się również w krajowych i zagranicznych kolekcjach prywatnych.

Przyjmujemy grupy od 2 do 15 osób. Czas pokazu z wprowadzeniem: 45 min.

 

3. W czwartek 11 kwietnia o godz. 18.00 zapraszamy na pokaz filmu „Pokolenie pieniądza” (reż. Lauren Greenfield) w ramach projektu KINO na SZTUKI (czas: 104 min.)

Zapraszamy do świata najbogatszych, gdzie pieniądze nie są problemem, ale bogactwo ma bardzo wysoką cenę. To świat 1 procenta ludzi na Ziemi. Amerykańska fotograf i filmowiec Lauren Greenfield od 25 lat analizuje idee pieniędzy, bogactwa i ludzi, którzy chcą żyć luksusowo. Po studiach postanowiła zgłębić ideę „amerykańskiego snu”, portretując aparatem fotograficznym tych, którzy dążą do bogactwa wierząc, że najważniejszy w życiu jest niczym nieograniczony i nie skrępowany materializm.

„Jeśli masz już dużo, to więcej znaczy lepiej” – przyznaje jeden z jej bohaterów, ujawniając znacznie istotniejsze przesłanie. Intrygujący i miejscami zabawny film jest kulminacją tego życiowego projektu. Rzuca światło na początki pracy Greenfield, która wyrusza tym razem z kamerą na poszukiwanie pojawiających się na jej wczesnych zdjęciach modeli. Podpatruje życie tych, których pragnienie dobrobytu stało się siłą napędową i głównym celem w życiu. Wszystko kręci się tu wokół statusu materialnego, chciwości, hiperkonsumpcjonizmu traktowanego jako hobby, turbo-kapitalizmu i zaczerpniętych z mediów wzorów piękna i sukcesu.

Za tą błyszcząca i czarującą fasadą czai się jednak wszechogarniająca pustka – człowiek jest tylko tym, co posiada. Film pojawia się w epoce, gdy społeczna nierówność osiąga swoje apogeum, a prezydent USA jest uosobieniem narcyzmu, próżności i bogactwa.

Liczba miejsc ograniczona: 30 osób