Świat sztuki to niebezpieczna wyprawa wyobraźni w stronę niewymiernego, niestabilnego i pulsującego świata, którego jesteśmy częścią. Oswajanie wyobraźni z niezrównoważonym, zmiennym rytmem dramatycznych konfliktów i monotonnych powtórzeń odbywa się poprzez otwartość na relatywizm postrzegania przestrzeni, czasu, granic, skali i znaczenia mikro-historii. Pozwala to także na podejmowanie prób zamiany języka umownych symboli na sugestywną wymowę autonomicznych form i znaków, zamianę statycznych opisów (…) na doświadczenie dynamicznego spektaklu. Relatywizm i ryzyko – prowokując wyobraźnię – domagają się wciąż nowych, precyzyjnych decyzji, rozwiązań i ustaleń, wymagają stałej konfrontacji, stałego wysiłku intelektualnego, nie pozwalają na stan samozadowolenia czy zagapienia…
Jan Tarasin – fragmenty z esejów zawartych w „Zeszytach” (1974-1982)
„Dwie edycje konkursu „Próba 1” i „Próba 2” zostały zrealizowane przez Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w latach 2012 i 2014 jako „Kaliskie Biennale Rysunku i Grafiki”. W przestrzeni galerii pojawiły się kameralne prezentacje, w których różnorodne warsztatowo i w pełni autonomiczne prace konkurowały na poziomie koncepcji, warsztatu, nawiązania do tradycji i poszukiwania nowych kodów. Sztywne klasyfikacje nie są jednak domeną sztuki, nie dziwiły więc kolejne decyzje jury nagradzającej prace, w których pole doświadczeń artystycznych daleko wykraczało poza dyscyplinę graficzną czy rysunkową. Konsekwentnie zatem warto było rozważyć zmianę formuły kaliskiej imprezy artystycznej, by nie konkurować z ogólnopolskimi konkursami o ugruntowanej pozycji. Wprowadzenie nowego wydarzenia w grono licznych, polskich festiwali poświęconym sztukom wizualnym stanowi jednak niemałe wyzwanie. Niemniej, pierwotna energia sztuki połączona z odważną potrzebą badania, eksplorowania i przekraczania granic kierowała uwagę w stronę ryzyka – a więc eksperymentu – i ten trop wydał się najbardziej intrygujący. Kolejną, trzecią edycję konkursu uwiarygodnia również przytoczona na początku narracja Jana Tarasina, który podkreślał ożywczą i nadal niezwykle aktualna potrzebę twórczą, dla której celem jest sztuka odkrywania, poznawania i kreowania nowych światów przy ciągłej konfrontacji i stałym wysiłku intelektualnym (…)
Joanna Dudek
Do Międzynarodowego Konkursu na Eksperyment w Sztukach Wizualnych – Próba 3 ogłoszonego wiosną 2017 roku profesjonalni artyści mogli zgłosić 1 pracę lub 1 projekt interdyscyplinarny. Do konkursu w przeciągu miesiąca napłynęło 88 autorskich zgłoszeń, zawierających blisko 500 prac, z Polski, Niemiec, USA. Jury w składzie: prof. Jarosław Kozłowski – Przewodniczący Jury, prof. Katarzyna Józefowicz, prof. Szymon Wróbel, Jakub Tarasin oraz dr Joanna Dudek, zakwalifikowało do wystawy 13 projektów i nagrodziło pięć artystek.
Katalog zawiera opisy i zdjęcia prac laureatów konkursu: Ludmiły Kaczmarek, Anny Palusińskiej, Izabeli Łęskiej, Sylwii Jakubowskiej-Szycik, Agnieszki Mastalerz oraz finalistów: Dmitrija Buławki-Fankidejskiego, Michała Knychausa, Kamili Kornagi, Szymona Kuli, Małgorzaty Łuczyny i Jacka Złoczowskiego, Anny Schmidt, Weroniki Teplickiej i Jakuba Wawrzaka.
Publikacja zawiera również interesujący tekst prof. Szymona Wróbla zatytułowany Zwrot postkrytyczny. W stronę sztuki technokapitalizmu, powstały po wyłonieniu laureatów konkursu. Autor sytuuje ich wybory artystyczne w szerokim kontekście mechanizmów świata sztuki, stawiając diagnozę zaskakującą i polemiczną.
Katalog dostępny również w internecie.
Redakcja katalogu: Joanna Dudek
Projekt graficzny i skład: Adrian Kempa
Wydawnictwo: Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Język publikacji: polski / angielski
Rok wydania: 2017/2018
Typ okładki: miękka
Liczba stron: 97
ISBN: 978-83-947437-0-3