Search

Kontakt

Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
 
pl. Św. Józefa 5
62-800 Kalisz
tel/fax 62 767 40 81

 

Newsletter

Wirtualny spacer

Strona GłównaEdukacjaLABORATORIUM SZTUKILaboratorium Sztuki online

Laboratorium Sztuki online

Wtorkowy konkurs w Laboratorium Sztuki online pt. „NAJWAŻNIEJSZE ZDANIE” dobiegł końca.
Bardzo dziękujemy osobom, które wzięły w nim udział.
WSZYSTKO CO MOŻESZ SOBIE WYOBRAZIĆ JEST PRAWDZIWE. To zwycięskie zdanie zgłoszone przez Panią Martę Nowak. Pani Marto, gratulujemy! Tekst zamieścimy na ławce, którą będzie można oglądać w wakacje na patio Galerii Tarasina.

Chcielibyśmy także wyróżnić i pogratulować  panu Jackowi za przytoczenie słów Romana Kenta NIE BĄDŹ OBOJĘTNY to słowa aktualne i ponadczasowe, które od września umieścimy na ławce.

Poniżej przedstawiamy wszystkie nadesłane propozycje:

Kraina chwil aktualnych

Jesteśmy ? czasem prostujemy się by być !

Myśli mętne rozjaśnić

Prostota jest szczytem wyrafinowania

Wszystko jest powiązane ze wszystkim innym

Obserwuj wszystkich a najbardziej siebie

Życie depcze wyobraźnię

Żyjesz w świecie nie w internecie

Czasem trzeba po prostu wyjść na zewnątrz

Każdy umiera, nie każdy naprawdę żyje

Życie to rezultat naszych dominujących myśli

Usiądź. Odetchnij. Pomyśl po co żyjesz

Zapytaj czasem co u siebie

Centrum mojego świata nie jest handlowe

Czy burczy ci czasem w głowie?

Myśli są wolne od cła

Zabicie czasu to także zbrodnia

Od muzyki piękniejsza jest cisza

Nawet stojąc w miejscu można zabłądzić

Komu w drogę temu teraz

Wszystko co możesz sobie wyobrazić jest prawdziwe

Trzeba być tak szybkim jak nadchodząca chwila

Może jutro zgaśnie słońce. Przecież może

Trzeba ruszyć. W drodze znajdę siły

Nie bądź obojętny

Chlubą narodu jest sztuka, jest prawdą, nie oszuka!

bez-nazwy-1

 

Laboratorium Sztuki online XIV

Za nami kolejny rok nauczania w Laboratorium Sztuki, który okazał się być wyzwaniem dla nas wszystkich. Chcemy bardzo podziękować, że mimo przeciwności losu zostaliście z nami. Jesteśmy bardzo wdzięczni za okazane zaufanie, za wytrwałość w uczestniczeniu w warsztatach online, za prace, które nam przesyłaliście, za wsparcie i za dobre słowa, które na pewno na zawsze zostaną z nami. Wynieśliśmy nowe doświadczenie i nowe umiejętności, które pozwolą na sprawniejsze działanie Laboratorium Sztuki od października.
Mamy nadzieję, że pozostaniecie z nami również i w przyszłym roku. My bardzo liczymy na ten właśnie powrót i wszystkie nasze działania będą realizowane w przekonaniu, że będzie nam dane się zobaczyć w realnej rzeczywistości. Życzymy Wam cudownych wakacji, pogodnych dni i niezapomnianych wrażeń. Do zobaczenia niebawem!

Poniżej ostatnia w tym roku szkolnym propozycja warsztatów.
Dziś przed nami przyjemne chwile z kolorem, przestrzenią i ruchem. Inspiracją będą dla nas rzeźby i instalacje Alexandra Caldera, Olafura Eliassona czy Theo Jansena, które zachwycają ulotnością, dynamiką, ruchem. Tych subtelnych wrażeń będziemy szukać  robiąc MOBILE –  formy przestrzenne!

Do wykonania ćwiczenia będą potrzebne:

– drut elastyczny fi – 0,4 mm

– obcęgi z okrągłym zakończeniem lub kleszcze ortodontyczne

– spinacze biurowe

– kolorowy papier

– nożyczki

– dziurkacz

Z kolorowego papieru wytnijcie nieregularne plamy. Przedziurkujcie w dwóch przeciwległych miejscach przy krawędzi. Odetnijcie kawałek drutu (około 15 – 20 cm) na środku drutu i końcach zróbcie pętelki. Pętelkę na końcu drutu i kolorową plamę połączcie spinaczem biurowym. W przeciwległy otwór w kolorowej plamie nawleczcie spinacz łącząc go z kolejnym drutem przygotowanym jak poprzedni. Dołączajcie kolejne druty i kolorowe plamy, pamiętając o równowadze kompozycji.

Warsztaty i realizacja prac autorstwa Ewy Kopeć
Fot. Ewa Kopeć, Anna Palusińska

dsc_8598

106301612_615098759212434_6711004109972405066_n106296616_994001507721718_3622204170737830197_n 106781402_702861753894742_675135838735438608_n

106493778_548683955799790_9191335714346246726_n

1 4

img_3656 img_3629 img_3640 img_3649

 

Laboratorium Sztuki online XIII

Dzisiejsze zajęcia będą inspirowane odkryciami Jacksona Pollocka, którego prace i technikę, w której malował  można zobaczyć tutaj. Podobnie jak twórca drippingu będziemy posługiwać się przedziurawionymi puszkami, trzonkami pędzli lub patykami maczanymi w farbie, za pomocą których naniesiemy farbę na koszulki. Wykorzystamy efekty przypadkowe, jak rozlewanie farby, chlapanie.  Efektem tej techniki będzie wierna rejestracja śladów ruchów, nie tylko nadgarstka czy ramienia, ale całego ciała. Powstałe smugi na koszulkach będą transkrypcją działań,  które są odległe od obrazowego przedstawiania rzeczywistości. Proces twórczy polegający na zamalowaniu całego fragmentu koszulki, będzie odniesieniem do zasady stosowanej przez ekspresjonistów abstrakcyjnych All – over (strach przed pustą przestrzenią).

Potrzebne materiały:

– bawełniana koszulka

– gazeta

– puste puszki, opakowania po jogurcie

– sznurek

– farby akrylowe (tylko te nadają się do malowania po materiale)

– patyki

– taśma klejąca

Opis:

Zabezpieczcie miejsce, w którym będziecie malowali folią lub gazetami (pamiętajcie, że to malarstwo gestu więc trzeba uważać)  Za pomocą taśmy klejącej wyznaczcie na koszulce obszar, na którym będziemy malować. W środek koszulki włóżcie gazetę ( żeby farby nie skleiły koszulki i nie pobrudziły drugiej strony). W kubeczku/ puszce niewielką ilością wody rozprowadźcie farbę akrylową, przywiązujemy do niego z dwóch stron sznurek. Kubek/ puszkę trzymamy za sznurek nad miejscem wyznaczonym taśmą na koszulce. Robimy niewielki otwór w pojemniku z farbą i machamy w dowolnym kierunku. Myjemy kubek, zmieniamy kolor i powtarzamy czynność. Używamy dowolnych kolorów, aż do uzyskania zadawalającego efektu. Pamiętajmy żeby na wyznaczonym obszarze nie zostawić wolnego miejsca, zamalujmy dokładnie cały fragment. Plamy na koszulkę możemy nakładać chlapiąc pędzlem lub patykiem. Po wyschnięciu odklejamy taśmę klejącą i wyciągamy gazetę.
Dobrej zabawy!

Realizacja Ewa Kopec. Pomoc w warsztatach i fotografie: Martyna Garbarczyk i Marysia Kopec

p1

p3

p4

p5

p7

p8 p9 p99

 

Laboratorium Sztuki online XII

Formy przestrzenne

Zapraszamy na eksperyment z płaszczyzną, kolorem, przestrzenią i rytmem.
Inspiracji  w naszych doświadczeniach będziemy szukać w twórczości KATARZYNY KOBRO.
Jej progresywna i poszukująca postawa artystyczna zrewolucjonizowało podejście do rzeźby.

Skupimy się na  pracach, w których autorka użyła wyrazistych  abstrakcyjnych, geometrycznych form, które stały się podstawą jej najwybitniejszych dzieł.

Innowacyjność myśli Kobro polegają na uwolnieniu rzeźby od ciężaru bryły.
Jej kompozycję stanowią część przestrzeni, a przestrzeń jest częścią rzeźby.
Proste kształty tworzą rytm wymiarów i podziałów, podkreślane kolorem –  żółcień, czerwień, błękit, czerń i biel to ulubione kolory artystki.

Spróbujmy stworzyć otwarte budowle przestrzenne zgodnie z ideą twórczą  KOBRO.
Reprodukcje prac artystki można zobaczyć tutaj.

Żeby wykonać ćwiczenie będą  nam potrzebne:

– nożyczki

– tektura lub sztywny papier

– pędzle

– kolorowy papier

– taśma obustronnie klejąca

– farby

– klej

– ołówek

– linijka

– cyrkiel

– nożyk introligatorski

Do wykonania form przestrzennych będą potrzebne figury, różnych wielkości i kształtów wycięte ze sztywnego papieru.

1

Ćwiczenie  1. 
Do wykonania pierwszego ćwiczenia najlepiej użyć  bloku technicznego 210 x 297 mm.
W kartce papieru wycinamy  koło (lekko do prawej strony). Zaginamy  kartkę w dwóch miejscach w przeciwnych kierunkach.

2

Zastanówcie się czy kompozycja wam odpowiada, może dla równowagi, kartkę naciąć jeszcze w jakimś miejscu?. Możecie na tym etapie wprowadzać dodatkowe, zagięcia, nacięcia, doklejać paski tekturowe. Pełna dowolność.

34

Kolejnym etapem jest wprowadzenie koloru. Użyłam kolorowego papieru, który nakleiłam na wybrane płaszczyzny formy. Możecie oczywiście pokolorować wybrane fragmenty w dowolny sposób – malując, używając kolorowych pisaków lub tak jak ja naklejając papier kolorowy.

5 68

Ustawcie formę w przestrzeni. Wprowadźcie dodatkowe oświetlenie lub ustawcie na lustrze. Czy forma jest częścią przestrzeni a przestrzeń częścią rzeźby?

791011

Ćwiczenie 2
Kolejną formę wykonałam z kilku elementów wyciętych z kartonu. Podstawą było koło.

1213

Nie bójcie się eksperymentować z papierem. Formujcie w dowolny sposób,. Zaginajcie w różnych kierunkach, odcinajcie i doklejajcie fragmenty papieru o dowolnych kształtach. To doskonała zabawa!

141517

Nie wyrzucajcie odpadków. Być może ścinki wykorzystacie do zrobienia kolejnej ciekawej kompozycji?

3942

Warsztaty, realizacja prac oraz fotografie autorstwa Ewy Kopeć.

 

Laboratorium Sztuki online XI

Wtorkowy konkurs w Laboratorium Sztuki online pt. NAJWAŻNIEJSZE ZDANIE

Czy zauważyliście, że sztuka wymyka się z galerii, łączy się z życiem publicznym, wdziera się w strefę codziennego życia? Pojawia się na przystankach autobusowych, bilbordach, elewacjach budynków. Doskonałym przykładem na to jest twórczość Krzysztofa Wodiczki, który jest autorem instalacji wykraczających poza muzeum. Jego projekcje na znanych budowlach, dostojnych fasadach, siedzibach władzy, zmieniają ich sens, tworząc nowy kontekst, stają się elementem życia społecznego, środkiem kształtujący świadomość.

Artystką, która również doskonale porusza się w przestrzeni publicznej jest Jenny Holzer. Jenny Holzer pracuje prawie wyłącznie z tekstem. Zabawa słowem, kontrowersyjne hasła, ledowe światła, to elementy, które najczęściej można znaleźć w sztuce tej artystki. „Chroń mnie przed tym, czego pragnę”, „Nieosiągalne jest niezmiennie atrakcyjne”, „Ból może być czymś pozytywnym”. Przytoczone napisy kreślone białym światłem na elewacjach budynków, grawerowane na ławkach, pojawiające się na bilbordach i T- stertach, zrodzone z refleksji, ale i podszyte cynizmem stawiają nas w miejscu decyzji. Opowiemy się za, czy przeciw? Jakie emocje w nas wywołują? A jakie jest nasze kredo życiowe? Czy mamy coś ważnego do przekazania? Gdyby to było jedno zdanie, jak by brzmiało?

Proponujemy Wam konkurs/zabawę na najciekawszy tekst, który umieścimy na naszej galeryjnej ławce. Zdanie powinno składać się z nie więcej niż 6 słów. Propozycje można przesyłać na edukacja@tarasin.pl do 27 czerwca, w tytule „Ławka”. Wyniki naszego konkursu ogłosimy na fb profilu galerii – 30 czerwca 2020 . Najciekawszy tekst zamieścimy na ławce, którą będzie można oglądać w wakacje na patio Galerii Tarasina.

103152793_286309495844012_5387751327303056022_n

Opracowanie oraz fotografia: Ewa Kopeć

 

Laboratorium Sztuki online X

Laboratorium Sztuki on – line pozdrawia wszystkie dzieci. Zbliża się wasze święto więc najbliższe spotkanie dedykujemy właśnie WAM.
1 czerwca ( poniedziałek) o godzinie 13:00, warsztaty on-line, poprowadzi wyjątkowy gość – pani Iza Rutkowska – projektantka, edukatorka i animatorka kultury.
Z panią Izą spróbujemy zmienić znany nam krajobraz. Czy zdarzyło wam się przyglądać przestrzeni wokół wyobrażając sobie, że jest czymś innym niż widziana w rzeczywistości? Jakim zwierzęciem byłaby ławka gdyby miała prawdziwe łapy? Co widziałaby chmura gdyby miała oczy? Co drzewo robiłoby gdyby zamiast gałęzi miało dłonie? Podczas warsztatu skupimy się na przejrzeniu kilku ważnych obiektów w Kaliszu – pomników, które często mijamy w drodze do szkoły albo na zakupy. Czy zwracają naszą uwagę? Co przedstawiają? Podczas warsztatu przyjrzymy się im z zupełnie innej perspektywy. I może to co zobaczymy oczyma naszej wyobraźni – wy – uczestnicy uczynicie rzeczywistością. Jeżeli chcecie dołączyć i nie macie więcej niż 12 lat, napiszcie maila na edukacja@tarasin.pl (w nagłówku wiadomości – 1 CZERWCA) Osoby, które zgłoszą się do piątku – 29 maja, otrzymają od nas materiały i aktywację do platformy Meet Google, na której będziemy na Was czekać z panią Izą. Ilość miejsc jest ograniczona, więc nie zwlekajcie! Czekamy na Wasze zgłoszenia do piątku.

Iza Rutkowska

Iza Rutkowska – projektantka, edukatorka i animatorka kultury, która wykorzystuje narzędzia artystyczne do integracji ludzi i wprowadzania zmian społecznych. Uważa, że wyrywanie ludzi z obiegu codzienności, przełamywanie stereotypów i trwała praca z jedną społecznością przynosi realne zmiany społeczne. Prowadzi badania w sposób performatywny. Projektuje interaktywne obiekty służące do katalizowania energii wybranej społeczności, a następnie pracuje z nimi na rzecz trwałych przekształceń przestrzeni. Tworzy place zabaw razem z dziećmi, podwórka wraz z mieszkańcami. Zajmuje się edukacją w procesie – angażuje interdyscyplinarne grupy studentów w bieżące działania terenowe tak, żeby później realizowali niezależne projekty odnosząc się do doświadczeń nabytych w praktycznym działaniu.

Założycielka Fundacji Form i Kształtów oraz Szkoły Nauk Praktycznych. Niebawem efekty jej wielomiesięcznych działań zostaną zaprezentowane w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie oraz jednej z najciekawszych instytucji sztuki w Hiszpanii Intermediae Matadero w Madrycie. Jako pierwsza Polka zaczęła współpracę z legendarną czeską firmą FATRA, w której zabawki tworzyła światowej sławy projektantka Libuse Niklova.

Pochodzi z Kałdusa – 200 osobowej wioski w województwie kujawsko-pomorskim. Studiowała dziennikarstwo, komunikację społeczną, kulturoznawstwo krajów Ameryki Łacińskiej oraz projektowanie ubioru. Od 2015 roku prowadzi projekt „Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców” we Wrocławiu, w ramach którego wyreżyserowała swój pierwszy film, o tym samym tytule, oparty na działaniach ze społecznością. Współpracuje z samorządami miast oraz instytucjami sztuki w Polsce i za granicą. Prowadzi działania edukacyjne dla licznych organizacji pozarządowych oraz domów kultury. Efekty jej prac prezentowane były m.in. w MAMBO Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bolonii, Parku Burle Marxa w Sao Paulo, Parku Stromovka w Pradze, Galerii Narodowej w Dżakarcie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Emigracji w Gdyni, Centrum Nauki Kopernik. Współpracowała również m.in. z Ministerstwem Ochrony Środowiska, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

www.izarutkowska.com
www.facebook.com/izarutkowska
www.formyiksztalty.pl
www.szkolanaukpraktycznych.pl

Zachęcamy do kontynuacji naszych działań.

Co będzie potrzebne: papier kolorowy, nożyczki, kolorowe pisaki, plastelina i zdjęcia pomników, które możecie pobrać tutaj. Wydrukujcie zdjęcia pomników (najlepiej na A3) i stwórzcie własną hybrydę, pamiętajcie, że światem rządzi wyobraźnia więc nie ograniczajcie jej. Możecie do znanych pomników doklejać najróżniejsze przedmioty, ciasta, owoce, jedzenia, zabawki, zmieniać postument w superbohatera albo postać z ulubionej bajki. Czekamy na wasze prace. zdjęcia projektów, możecie wysyłać na edukacja@tarasin.pl

Fotorelacja z warsztatów:

Wasze prace:

Prace Amelii Miniarskiej:

1-praca-amelii-miniarskiej_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

2-praca-amelii-miniarskiej_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

Prace Zuzanny:

3-praca-zuzanny-_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

4-praca-zuzanny-_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

8-praca-zuzanny-_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

Prace Marysi Kopeć:

5-praca-marysi-kopec_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

6-praca-marysi-kopec_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

7-praca-marysi-kopec_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

Prace Basi Piotrowskiej:

9-praca-basi-piotrowskiejlaboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

11-praca-basi-piotrowskiejlaboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

Praca Basi i Stefanii Piotrowskiej:

10-praca-basi-i-stefanii-piotrowskiej-laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

Prace Alicji Spychalskiej:

12-praca-alicji-spychalskiej_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

Prace Jeremiego:

13-praca-jeremiego_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

14-praca-jeremiego_laboratorium-sztuki-online-warsztaty-z-iza-rutkowska

Prace Alicji:

0134_001 0135_001 0136_001-1

warsztaty-z-iza-rutkowska_dzien-dziecka_laboratorium-sztuki-online-2 warsztaty-z-iza-rutkowska_dzien-dziecka_laboratorium-sztuki-online-3 warsztaty-z-iza-rutkowska_dzien-dziecka_laboratorium-sztuki-online-4 warsztaty-z-iza-rutkowska_dzien-dziecka_laboratorium-sztuki-online-5 warsztaty-z-iza-rutkowska_dzien-dziecka_laboratorium-sztuki-online
Laboratorium Sztuki online IX

DRZEWA

Dzisiejsza propozycja jest kontynuacją działań Ekologicznego Ruchu Oporu, który tworzymy z uczestnikami warsztatów Laboratorium Sztuki. Na początku roku szkolnego podjęliśmy temat ochrony środowiska. Oglądaliśmy stare pnie drzew ze szwedzkiego lasu, liczyliśmy słoje i badaliśmy ich wiek. Faktura kolejnych przyrostów była naszą matrycą graficzną, którą odbiliśmy na kartkach, raportem długości życia drzewa, raportem czułości. Daliśmy też początek nowemu życiu. Posadziliśmy w doniczkach nasiona katalpy,  teraz  jest dobry moment żeby sadzonki przenieść  do gruntu. Jeśli uda wam się zasadzić drzewka, koniecznie zróbcie zdjęcie i wyślijcie na edukacja@tarasin.pl

561

Ćwiczenie plastyczne

Graficzny  portret drzewa w technice frotażu

1. Frotaż

Frotaż to technika polegająca na odbijaniu przedmiotów o wyraźnej fakturze na powierzchni papieru. Wykorzystujemy przedmioty naturalne (pień drzewa, kora, liście). Zachęcamy także do obejrzenia twórczości Maxa Ernsta, artysty posługującego się techniką frotażu: Link

Potrzebne nam będą:

– pień drzewa, kora, liście

– ołówek

– kartka papieru

Kładziemy kartkę na przedmiot o wyraźnej fakturze  i mocno pocieramy ołówkiem.

34

2. Grafika

Grafikę wykonamy w technice rytu wypukłego. Matrycą, którą będziemy odbijać na papierze, będzie pień drzewa. Odbitki wykonamy  za pomocą kostki introligatorskiej lub zwykłej łyżeczki do herbaty. Potrzebne nam będą:

– pień drzewa

– kartka papieru

– wałek fotograficzny

– farba (najlepiej drukarska)

– nieduża szyba

– kartka papieru (większa niż pień drzewa)

Pień drzewa oczyszczamy. Rozprowadzamy farbę na szybie przy pomocy wałka a następnie smarujemy pień drzewa. Na posmarowany farbą pień, przykładamy kartkę papieru i dokładnie pocieramy kostką introligatorską lub łyżeczką. Po dokładnym odbiciu podnosimy kartkę.

Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć
Fotografie: Grzegorz Kopeć

 

35

19

36

27

24

dsc_0029

Wasze drzewa:

zuzanna-florczak

Drzewko Katalpy  Zuzanny Florczak, wyhodowane z małego ziarenka.
Brawo Zuzanna!

 

Laboratorium Sztuki online VIII

15

W Laboratorium Sztuki on-line czas na KONKURS!
Do wygrania ręcznie robione, ceramiczne broszki w meksykańskich klimatach.
Żeby wygrać jedną z nich, trzeba zaprezentować stylizację inspirowaną twórczością lub stylem Fridy Kahlo.
Frida to wyjątkowa artystka, autorka symbolicznych obrazów, ikona popkultury.
Jest znana z barwnych strojów, pięknej biżuterii, kwiatów we włosach i mocnego makijażu.
Mamy nadzieje, że jej twórczość i barwny styl będzie inspiracją do zrobienia ciekawego zdjęcia.
W konkursie może wziąć udział każdy, kto wykonania fotografię, na której upodobni się do Fridy Kahlo.
ZDJĘCIE oraz ZGŁOSZENIE KONKURSOWE (Plik do pobraniaprześlijcie na adres edukacja@tarasin.pl.  Do konkursu można zgłosić tylko jedno zdjęcie. Nadesłane fotografie opublikujemy na fb profilu Galerii Tarasina oraz stronie www.tarasin.pl.
Osoba, której fotografia zdobędzie najwięcej polubień na naszym fb profilu, wygrywa konkurs –  nagrodą jest BROSZKA. Głosować można do 23 maja.
Drugą nagrodę za najlepszą stylizację przyzna Galeria Tarasina.
Wyniki konkursu ogłosimy na profilu fb – 26 maja 2020 r. Osoby niepełnoletnie w ZGŁOSZENIU KONKURSOWYM muszą przesłać nam zgodę opiekuna prawnego na publikację nadesłanego zdjęcia.
Dobrej zabawy!

Realizacja autorskich broszek: Ewa Kopeć

Wasze prace:

Zgłoszenie nr 1 – Kaliska Frida

kaliska-frida

 

Zgłoszenie nr 2 – Alandra

96825747_3556480424378923_8453335068411166720_n

 

Zgłoszenie nr 3 – Oliwia Majtyka

zgl-3

 

Zgłoszenie nr 4 – Aleksandra D.

94017395_10222094749266313_814336910401994752_o

 

Zgłoszenie nr 5 – MajuBaje

img_5934

 

Zgłoszenie nr 6 – Helzi

helena-koniuszewska-frida

 

Zgłoszenie nr 7 – „Ojo”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Zgłoszenie nr 8 – Natalia Wiewiórka

Processed with VSCO with a6 preset

Zgłoszenie nr 9 – Basia

Basia

 

Nagroda konkursowa autorska broszka:

img_4149

Drogie Panie, uczestniczki konkursu „Frida”. Stworzyłyście zachwycającą kolekcje, pełną kobiecości i szyku. Kontrasty barwne, przykuwające oczy detale, fenomenalne akcesoria, mocny makijaż, dały nam dużo inspiracji i pozytywnej energii. Chcieliśmy wyłonić najlepszą kreację, jednak jest to niemożliwe, wszystkie są zachwycające! Postanowiliśmy uhonorować wszystkie uczestniczki i przyznać dziewięć równorzędnych nagród. Każda z pań otrzyma broszkę – przypinkę w meksykańskich klimatach . Natomiast niekwestionowaną zwyciężczynią głosowania internetowego jest pani Natalia Wiewiórka. Dla pani Natalii, oprócz przypinki mamy paterę ceramiczną w klimatach południowych, ufundowaną przez zaprzyjaźnioną pracownię. Po odbiór dyplomów i nagród, zapraszamy od 26 do 30 maja do Galerii Sztuki im. Jana Tarasina pl. św. Józefa 5. Tym z Was drogie Panie, które nie mogą odebrać upominków osobiście prześlemy je tradycyjną pocztą. W tym celu prosimy o podanie danych do wysyłki edukacja@tarasin.pl Serdecznie dziękujemy za udział w konkursie i liczymy na dalsze wspólne twórcze działania!

nagroda w konkursie "Frida"

 

Laboratorium Sztuki online VII

1a
Kochani, mamy nadzieję, że czujecie się dobrze?
Dzisiaj udajemy się do słonecznej Katalonii gdzie czeka nas dawka radosnej sztuki.
W Barcelonie przystankiem obowiązkowym jest Fundacja Joan Miro. Tam, zobaczycie 14 tys. dzieł sztuki: obrazy, rzeźby,  tkaniny,  ceramikę oraz prace graficzne. Na wirtualny spacer zapraszamy tutaj: Link
Można odnieść wrażenie, że większość prac Miro powstała z pragnienia zabawy, gry pomysłowych dzieci, które składają coś z zapałem. Formy są w żywych kolorach, wyraziste i bardzo malarskie.
Kalejdoskop barw i kształtów – być może jest to specjalny zabieg, odzwierciedlający symboliczny powrót artysty do czasów dzieciństwa.
Mamy nadzieję, że i Wy dacie się porwać dziecięcej radości tworzenia?
Warsztaty oraz realizacje prac autorstwa Ewy Kopeć.
Na początek gra rysunkowa.
Będą potrzebne:
– plansza do gry (poniżej)
– kostka
– blok rysunkowy
– ołówek, mazaki

Na planszy – liczbie oczek  przypisane są różne kształty: głowy, oczu, nosa, ust. Zaczynamy od kształtu głowy. Rzucamy kostką. Ilość wyrzuconych oczek wskazuje kształt, który musimy narysować  na kartce bloku. Kolejne rzuty kostką wskazują, kształt nosa, ust, włosów.

19

Przykłady rysunków:

18

Kolejną propozycją jest rzeźba.
Będą nam potrzebne:

– pomocna dłoń rodziców
– deseczka z czterema otworkami
– drut
– rajstopy
– klej w płynie
– pędzle
– farby (najlepiej akrylowe)

Drut montujemy na deseczce, wyginając go w różne strony. Na wygięte druty naciągamy kawałek rajstopy, którą gruntujemy klejem. Czekamy aż klej wyschnie. Malujemy na biało. Kiedy pierwsza warstwa wyschnie malujemy naszą rzeźbę według własnego pomysłu.

1 2

3 4 5

6 7 8 1615

95703655_234778917859852_748326162165399552_n

Powodzenia! Prosimy o zdjęcia waszych prac na edukacja@tarasin.pl lub fb galerii.

17

Fundacja Joan Miro, Barcelona

Wasze prace:

Robak Gieniu, Maja Drogoś , 6 lat

96515601_319138112390125_7493499174420217856_n

Julianna Hajduk

96514615_251323506114358_4143820709589680128_n

 

Laboratorium Sztuki online VI

Przypadek

Witamy serdecznie. Pozdrawiamy w ten piękny dzień i zapraszamy do działań twórczych.
Dzisiaj przyjrzymy się twórczości Ryszarda Winiarskiego. Zachęcamy do obejrzenia oryginalnych prac artysty pod adresem: Link.
Artysta, przekraczał w swoich pracach funkcję i tradycyjne rozumienie dzieła plastycznego.
Ograniczał środki wyrazu, początkowo posługiwał się tylko czernią i bielą oraz kwadratem jako stałym modułem kompozycji. Pozwalał aby przypadek decydował o końcowym efekcie obrazu.
Podobnie jak artysta, naszą pracę ograniczymy do kwadratu, jego pole podzielimy na mniejsze kwadraty. Najważniejszym działaniem w ćwiczeniu będzie wprowadzenie zmiennej losowej (rzut kostką), która wprowadzi schemat w ruch. W ten sposób przypadek, działający w ramach pewnego porządku, zdecyduje, jaki kolor pojawi się na wybranym polu. Warsztaty oraz realizacje prac autorstwa Ewy Kopeć.

Do wykonania ćwiczenia potrzebne będą:

– kartka białego papieru (lub dwie) format 40×40 cm

– linijka

– ołówek

– pastele, farby, flamastry

– nożyczki

– klej

1. Kartkę dzielimy na kwadraty – 4×4 cm lub 8×8 cm.
2. Wykonujemy kostkę do gry. Wybieramy jedną z opcji, ściany kostki malujemy na barwy tęczowe lub naturalne (czerń i biel).
3. Zaczynamy. Kolejne pola naszego kwadratu zapełniamy barwą, którą wskazał rzut kostką. Zaczynamy od lewej strony.

Powodzenia!:) Dobrej zabawy. Prosimy o wasze prace.

1a a b c d e f g h i jo

k

lm

no

 

Laboratorium Sztuki online V

Halo, halo! Czy jest tam ktoś, kto tak jak my lubi malarstwo Marka Rothko?
Mark Rothko to jeden z najdroższych malarzy. Gdy jego obraz pojawia się na aukcji, można być pewnym, że będzie kosztował  kilkadziesiąt milionów dolarów. Oczywiście  cena obrazów nie będzie tematem naszych rozważań, liczy się ich jakość, walory artystyczne i estetyczne.
Na pierwszy rzut oka, kompozycja obrazów wydaje się bardzo prosta. Kilka, różnej wielkości prostokątów zawieszonych jeden nad drugim na monochromatycznym tle. Jednak gdy przyjrzymy się wyraźnie obrazom o wysokości ponad 2 – 3 metrów, to okaże się, że nic nie jest oczywiste. Prostokąty przy brzegach zaczynają się rozmywać, pulsować, pojawiają się inne kolejne barwne warstwy. Jedną z sił obrazów Rothko jest trafność doboru koloru. Kolory są tak zestawione, napięte, że wciągają  widza do środka. Czysta magia. Z założenia te gigantyczne płótna są przeznaczone do oglądania z bardzo bliska. Stojąc przed obrazem, widzimy tylko barwne płaczyzny, patrząc na kolor możemy absolutnie odciąć się od otaczającego świata, zatopić się w nim.
Wydawałoby sie, że taki obraz mógłby namalować każdy! W jaki sposób Marek Rothko uzyskiwał przejścia pomiędzy kolorami nie jest jasne. Był bardzo tajemniczy. Nie dopuszczał nikogo do techniki malowania. Malował głównie farbami olejnymi, przed nałożeniem na płótno rozpuszczał je w dużej ilości terpentyny, tworząc rzadki, kolorowy płyn, którym pokrywał płótno. Nakładał prawdopodobnie kilka warstw różnych kolorów.
Zachęcam do eksperymentu malarskiego.
W tych warsztatach bardzo ważna jest obserwacja. Zbadajcie dokładnie reprodukcje obrazów Marka Rothko, przeanalizujcie przenikania kolorów,  granice barw. Samo patrzenie na obrazy daje nam pewne wskazówki. Pomocna będzie strona: Link
Do wykonania ćwiczenia będą nam potrzebne:
– kilka sztywnych kartek, tektura – 16×12 cm
– pastele olejne
– szpatułka, pędzel, patyk po lodach
– farby – akrylowe, plakatowe, tempery
– szablon z tektury(16X12 cm) z dwoma wyciętymi okienkami
Przygotowany kartonik można nasączyć rozwodnionym roztworem farby, lub pomalować pastelą. Nadmiar farby można  ścierać z obrazu, by po wyschnięciu nakładać kolejną warstwę, która lekko tylko zmieni odcień tektury/papieru. Za pomocą przygotowanego szablonu, nakładamy farby lub pastele na zabarwiony podkład. Można też zdrapać część nałożonego koloru, tak żeby odkryć wcześniej nałożoną warstwę. To ile warstw koloru nałożymy nie jest ważne, chodzi o eksperyment malarski, doświadczenie koloru, jego współdziałanie. Mam nadzieję, że pomocne będą zdjęcia, na których pokazuję kolejne etapy pracy. Powodzenia! Dobrej zabawy!
Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć

93861732_513122382688703_3074178560722731008_n

93954896_872718056566219_156801546510663680_n94030209_224541138828957_2186844214359228416_n94113116_1463306760496525_8973234812278013952_n94221483_588329818556993_4594631652482744320_n

93823608_657447118133043_6818107363736682496_n

93618073_857097951475557_9136214475970445312_n

94269026_553836682003574_6751696238648754176_n

94159611_527557717853646_425638079441666048_n

94337792_1003383410063333_8552169872279207936_n

94387656_224087032227251_7574103040412614656_n 94287277_663078537818869_4164502102401351680_n 94268035_530608854496219_550347836475047936_n 94223313_164183778202136_6203406395883126784_n 94141351_2922157274569870_7339887036263825408_n 93930473_546068426084646_7035293062347620352_n 93970395_515529879117621_7620877867081007104_n 94102559_801204753703296_4958663318031040512_n 93930457_1168278840179661_8841734183668678656_n 93916351_543347876618718_8299248164569874432_n 93866618_154322229342250_7809059892060225536_n 93884248_2637311979927190_7893491682014920704_n 93828353_248910772898500_6905228026556973056_n 93721417_1456245101214098_3155439599661088768_n 93721416_796739910852437_7066758843161640960_n 93824959_726777448130457_6281155826610601984_n 93825565_221223152469741_7497348388535402496_n 93638958_218835529414982_5973918291733774336_n94216286_571026590210169_4805074720590397440_n

 

Laboratorium Sztuki online IV

„Nie jestem rzeźbiarką!” – powtarzała Louise Goldschmidt, wenezuelska artystka, gdy krytycy i kuratorzy nazywali jej sztukę nowym, radykalnym językiem rzeźby. „Rysuję linie, czasem na papierze, a kiedy indziej w przestrzeni” – tłumaczyła artystka. To kreatywne podejście pozwala bawić się linią w przestrzeni. Zachęcamy do obejrzenia oryginalnych prac rzeźbiarki Louise Goldschmidt pod adresem:  Link

Do takiej zabawy zapraszamy dzisiaj w Laboratorium Sztuki online! W warsztatach pomogą nam zdjęcia realizacji wykonanych przez Ewę Kopeć, które publikujemy poniżej. Patyki, wykałaczki i makaron będą naszą kreską, którą możemy rysować w przestrzeni. Elementy połączymy plasteliną, modeliną lub masą fimo dzięki czemu powstaną kilkupoziomowe konstrukcje. Dobrej zabawy! Prosimy o zdjęcia waszych prac.

Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć

93282610_225843492098358_7912133231648964608_n

92823619_528820854339712_1373212022191161344_n 92927259_886065548498826_7175584857651675136_n92939761_598308617437776_2544363116053921792_n 92995898_152319552857894_7476743905703100416_n 93235972_248754869848834_3136403239453327360_n 93258612_2646527878951541_2608196088238178304_n 93548099_532564877666246_3660305020961685504_n 93795930_661101328042099_6421502159409381376_n 93880110_1628261700648557_6015939113591504896_n 93881371_2392685621022546_5617430177895153664_n

 

Laboratorium Sztuki online III

Kolaż

Kolaż to mieszanina różnych, nie zbliżonych do siebie charakterem rzeczy. Istny mix. Taką mieszankę można stworzyć za pomocą wycinków z gazet. Poniżej przedstawiamy kolaże autorstwa Ewy Kopeć. Inspiracją będzie dla nas także Wisława Szymborska. Szymborska twierdziła, że zajęła się kolażem, bo nie mogła wówczas kupić ładnych pocztówek, postanowiła więc produkować je sama. „Proszę do mnie nie przychodzić przez kilka dni, bo będę artystką” – mawiała raz do roku, zwykle z początkiem listopada. Nie był to wyraz nagłego braku gościnności ani przypływu weny, która wymagała izolacji od świata. Powody były praktyczne: podłoga w całym mieszkaniu usłana była wycinkami z gazet i magazynów, z których powstawały kolaże zwane wyklejankami. (źródło: Wisława Szymborska Kolaże Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK) Kolaże Wisławy Szymborskiej możemy obejrzeć pod adresem: Link)
Tak więc – proszę nam nie przeszkadzać będziemy artystami!;)

Warsztaty i realizacja kolaży: Ewa Kopeć

 

92053110_265414297797740_6363441305443368960_n 92199657_246581723181267_869206363148910592_n 92152225_357209131879935_4720416143477571584_n92140233_750189342053809_3301855017601859584_n92198830_821120058395974_994141318202523648_n92099910_210828380371358_3798069889437007872_n92429906_2605597019763468_1026858974609145856_n92427403_154010605955759_1427940823349067776_n 92562445_901472100285675_1509912035129819136_n

 

Wasze prace:
Miriam Tokarska

94210702_179255016470045_6298075687064436736_n 94317591_658650198246840_5042869111101587456_n

94312933_2621834881426266_7851388680252948480_n

Basia Piotrowska, lat 4,5

95897387_2377616292340878_8790891894121955328_n

 

Laboratorium Sztuki online II

Róbmy teatr!

Kochane dzieci, mamy nadzieję, że podczas tych „wolnych” dni wysypiacie się i nabieracie sił przed powrotem do Laboratorium Sztuki? Nie możemy się doczekać kiedy znowu się zobaczymy. Tęsknimy za wami a w między czasie szykujemy nowe zabawy. Będziemy regularnie publikować propozycje zabaw twórczych. Prosimy także o sugestie i uwagi. Będzie nam bardzo miło, jeśli w działania zaangażuje się cała rodzina.
A dzisiaj…róbmy TEATR!
Bohaterów możecie wydrukować, przykleić na sztywny karton/tekturę według podanego wzoru (zdjęcia: wieloryba, kota, konia, krokodyla). Poszczególne części trzeba połączyć pineskami lub drutem z koralikami – wtedy będą ruchome (sposób montażu pokazany na zdjęciu). Jeśli macie już bohaterów, wykonajcie scenę. Wystarczy stare kartonowe pudło. Poproście rodziców żeby w jednej ze ścian pudła wycieli okienko, w którym będą pojawiali się aktorzy. Teraz już tylko scenariusz. Nazwijcie swoich bohaterów. Zastanówcie się gdzie rozegra się akcja – Tiutiurlistian, Honolulu, gęsta puszcza, a może odległa galaktyka? Co przydarzyło się bohaterom? Koniecznie podzielcie się swoim spektaklem. Może nagracie filmik? Dobrej zabawy kochani. Nowe warsztaty publikujemy w każdy wtorek. Pozdrawiamy Was gorąco.

 

30 23 27 18 28 19 29 22 30aaa 30aaaa 26 16 35 36 34 38 39 48 49 41 45

 

Realizacja i fotografia: Ewa Kopeć

 

 

Laboratorium Sztuki online I

Laboratorium sztuki rzuca wyzwanie nudzie! Tak więc do dzieła! Jeżeli nie chcesz wychodzić do sklepu po materiały, możesz zrobić je sam. Nadaje się prawie wszystko, sznurki, patyki, gałęzie, ziemniaki, mopy… poniżej kilka propozycji. Aktywuj obydwie półkule mózgu. Wybierz prosty przedmiot, przypatrz się kształtom, a potem narysuj go z zamkniętymi oczami. W ten sam sposób możesz narysować portret kogoś z rodziny. Zapewniam, że będziecie się dobrze bawić. Ten sam przedmiot rysuj ręką dominującą, potem drugą. Kolejną propozycją jest rysowanie nogami. Złap palcami u stóp ołówek i zacznij od prostych kształtów. Powodzenia! Wykorzystuj proste przedmioty! Bądź twórczy! Zróbcie foty swoich prac i prześlijcie na edukacja@tarasin.pl. Najciekawsze opublikujemy na profilu. Pamiętajcie, że światem rządzi wyobraźnia!

 

13132205 4 7 8 9 10 11 12 14 15 16 17

 

Fot. Ewa Kopeć, Anna Palusińska

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej Artyści Kaliscy Facebook Twitter YouTube

Instytucja Kultury Miasta Kalisza

X