Laboratorium Sztuki online

Laboratorium Sztuki online XVII

Monotypia

Dzień dobry ❄❄❄ Przed nami kolejna przygoda plastyczna. W prosty sposób urządzimy pracownie graficzna i wykonamy monotypie. Monotypia to technika jednej odbitki. Jeżeli chcecie dołączyć i zrobić własna pracę graficzną, poniżej znajdziecie opis ćwiczenia.

Potrzebne będą: talerz, szyba lub pleksi –  materiał o gładkiej powierzchni, który nie chłonie farb, wałek do nakładania farby, gęsta farba ( tempera, plakatówka),  narzędzia do rysowania i zdejmowania farby z gładkiej powierzchni- gumki, łopatki, ołówki, kartki z bloku technicznego (gramatura –  175 g/m2, cieńszy papier może przykleić się do szyby).

Do dzieła: na szybę lub talerz nakładamy farbę, wybranymi narzędziami rysujemy wzory, wybierając farbę. Kiedy wzór na szybie jest gotowy, przykrywamy go kartką papieru, dociskamy uważając żeby papier się nie przesunął. Delikatnie podnosimy papier. Gotowe!


Na co uważać ?
Od nałożenia farby do wykonania rysunku na szybie mamy 30 sekund. Jeżeli czas będzie dłuższy, farba wyschnie i papier przyklei się do szyby. Ważne też żeby farba była nałożona równo na gładką powierzchnię, dlatego używaj wałka lub gąbki.

Przyjemnej zabawy!:)

Laboratorium Sztuki online XVI

Arachne

Dzień dobry.  Zapraszam wszystkie maluszki do wspólnej zabawy plastycznej.
Bohaterowie dzisiejszych warsztatów mogą wywołać silne emocje, od fascynacji po strach a nawet przerażenie👀👀 . Czy domyślacie się kto to taki? Będą nimi PAJĄKI🕷🕷🕷. Pająk (z greckiego Αράχνη) jak podaje Owidiusz swoją nazwę zawdzięcza tkaczce mieszkającej w Lidii – Arachne. Jej rękodzieła były znane zarówno wśród ludności jak i wśród bogów Olimpu. Talentu młodej kobiecie pozazdrościła sama Atena, która z zawiści zmieniła ją w pająka.
Scenę z mitu Owidiusza zobrazował hiszpański malarz Diego Velázquez.



Diego Velázquez, „Historia Arachne”, 
rok wykonania 1656/1658
źródło: wikipedia


Co na temat pająków mówią  Arachnolodzy, uczeni badający te małe stworzonka ?
Otóż  Pająków (Αράχνη), najliczniejszych bezkręgowców –  mamy ponad 49 tys, opisanych gatunków. Są to zwierzęta głównie lądowe, o rozmiarach od 0,5 mm do 12 cm ciała i do ok. 32 cm rozstawu odnóży. Dodam od siebie, że to istoty bardzo pracowite, wystarczy podejrzeć pająka przy pracy lub przyjrzeć się efektom jego zmagań. Młodzież zachęcam do obserwacji i fotografowania 🕸🕸🕸.


Pająki na cienkich, strzelistych odnóżach sięgające nawet 9 m wysokości to szczytowe osiągnięcie, znak rozpoznawczy twórczości Louise Bourgeois, jednej z czołowych rzeźbiarek XX wieku.

Dlaczego pająki? Źródłem inspiracji mogła być obserwacja pracy matki w warsztacie tkackim. Sama Bourgeois uzasadniała wybór pająka faktem, że tradycyjnie przypisywane mu cechy przypominają jej matkę: „Była rozważna, cierpliwa, mądra, kojąca, odpowiedzialna, delikatna, subtelna, niezastąpiona, schludna i tak samo pożyteczna, jak pająk”. Nawiązywała także do znanego sobie z dzieciństwa sposobu rozwiązywania problemów rodzinnych: szkody naprawiano cierpliwie, nie pozostawiając śladów zniszczeń, tak, jak robią to tkające sieci pająki. W innych wypowiedziach artystka porównywała sam przebieg aktu twórczego do snucia pajęczej sieci. [Źródło: KUKULTURZE]

Maman – monumentalna rzeźba Louise Bourgeois stworzona w 1999, przedstawiająca pajęczycę, jest wykonana ze stali i marmuru. Zdominowała bulwar przy Muzeum Guggenheima w Bilbao. To jeden z piękniejszych pająków jakie widziałam. Jest darzony uznanie a nawet uczuciem 🤍. Miliony turystów przytula się do słynnej Maman, robiąc pamiątkowe selfi 📷🎥
Mam nadzieję, że pająki nie są już dla Was takie straszne i zachęciłam Was do twórczego działania?

 Zróbmy 🕷! Całą rodziną 🕷🕷🕷!

Będą nam potrzebne: czarny tusz, papierowa słomka, arkusz papieru, kolorowe kartki, nożyczki, ołówek, klej.


Ćwiczenie 1.

Na brystol wylej niewielką ilość czarnego tuszu. W kleks z tuszu dmuchaj z całej siły, tak żeby stworzyć pająka.

Ćwiczenie 2.

Kolorową kartkę zegnij na pół. Wytnij odnuża tak jak na filmiku. Zagnij tak żeby pajak stabilnie stał. Możesz ozdobić swoje dzieło doklejając kropki, paski. Nie zapomij o oczach.

Czekam na Wasze prace. Jeżeli uda Wam się zrobić pająka, lub całą rodzinę🕷🕷🕷🕷, zróbcie zdjęcie i prześlijcie na edukacja@tarasin.pl

Warsztaty: Ewa Kopeć
Film: Julia Łuczak, fot. Ewa Kopeć

Laboratorium Sztuki online XV

WIRUJĄCA FARBA

Przyjrzyjmy się obrazom rotacyjnym Damiena Hirsta. Artysta do ich stworzenia wykorzystał energię przypadku. Prace powstały na obrotowym kole garncarskim.
Hirst stał na drabinie i rzuca farbę na obracającą się podstawę – płótno lub deskę. W efekcie powstały fantastyczne prace. Czy nie wyglądają zabawnie? Każdy jest czymś w rodzaju iluzji optycznej.
Więcej na temat obrazów rotacyjnych Damiena Hirsta znajdziecie tutaj >>https://www.youtube.com/watch?v=ROJ8bkuFoL8

Czas zakręcić farbą

Potrzebne materiały: pipeta, rozcieńczona farba plakatowa, mały papierowy talerz, arkusz białego papieru, nożyce, spinner do sałatek może też być toczek lub koło garncarskie, stołek obrotowy, folia malarska.

ZACZYNAMY 🙂

  1. Wytnij z papieru koło lub użyj talerza papierowego, ważne żeby pasował na koło obrotowe lub żeby można je wpasować w spinner do sałatek.
  2. Umieść papierowe koło w koszyku spinnera lub przyklej taśmą obustronną do koła garncarskiego, toczka, stołka obrotowego. Jeżeli używasz stołka obrotowego, zabezpiecz podłogę folią malarską – siła odśrodkowa, wyrzuci farbę na boki.
  3. Za pomocą pipety umieść na papierze trochę farby.

  4. Jeżeli używasz spinnera, zamknij pokrywę i zakręć. Jeżeli korzystasz z koła garncarskiego, włącz najniższe obroty.
  5. Kręcimy
  • Gotowe!:)
  • Laboratorium Sztuki online XIV
    Eko ozdoby

    Jeżeli nie zdążyliście kupić ozdób choinkowych, nic straconego. Wystarczy papier, nożyczki, ołówek oraz kilkanaście minut spędzonych na fajnej, wspólnej zabawie z dzieckiem.

    Opis ćwiczenia:

    Potrzebne materiały: ołówek, nożyk introligatorski lub nożyczki, papier ozdobny, inlej lub jakieś nieostre narzędzie

    1. Wytnij z tektury szablon
    1. Odrysuj szablon na papierze ozdobnym
    1. Zaokrąglone miejsca zaznacz nieostrym narzędzie (uważaj żeby w tym miejscu nie zrobić nacięcia)
    1. Powtórz czynność trzykrotnie. Wytnij i zegnij półokrągłe miejsca
    1. Połącz dwa wycięte pasy. Powstaną koła, włóż jedno w drugie.
    1. Włóż trzeci niepołączony pasek tak jak na zdjęciu poniżej.
    1. Połącz końce trzeciego paska
    1. Zagnij każdy z pasów tam gdzie zaznaczyłeś półkola.
    1. Gotowe

    Laboratorium Sztuki online XIII

    Dzisiejsze zajęcia będą inspirowane odkryciami Jacksona Pollocka, którego prace i technikę, w której malował  można zobaczyć tutaj. Podobnie jak twórca drippingu będziemy posługiwać się przedziurawionymi puszkami, trzonkami pędzli lub patykami maczanymi w farbie, za pomocą których naniesiemy farbę na koszulki. Wykorzystamy efekty przypadkowe, jak rozlewanie farby, chlapanie.  Efektem tej techniki będzie wierna rejestracja śladów ruchów, nie tylko nadgarstka czy ramienia, ale całego ciała. Powstałe smugi na koszulkach będą transkrypcją działań,  które są odległe od obrazowego przedstawiania rzeczywistości. Proces twórczy polegający na zamalowaniu całego fragmentu koszulki, będzie odniesieniem do zasady stosowanej przez ekspresjonistów abstrakcyjnych All – over (strach przed pustą przestrzenią).

    Potrzebne materiały: bawełniana koszulka, gazeta, puste puszki, opakowania po jogurcie, sznurek, farby akrylowe (tylko te nadają się do malowania po materiale), patyki, taśma klejąca

    Opis:

    Zabezpieczcie miejsce, w którym będziecie malowali folią lub gazetami (pamiętajcie, że to malarstwo gestu więc trzeba uważać)  Za pomocą taśmy klejącej wyznaczcie na koszulce obszar, na którym będziemy malować. W środek koszulki włóżcie gazetę ( żeby farby nie skleiły koszulki i nie pobrudziły drugiej strony). W kubeczku/ puszce niewielką ilością wody rozprowadźcie farbę akrylową, przywiązujemy do niego z dwóch stron sznurek. Kubek/ puszkę trzymamy za sznurek nad miejscem wyznaczonym taśmą na koszulce. Robimy niewielki otwór w pojemniku z farbą i machamy w dowolnym kierunku. Myjemy kubek, zmieniamy kolor i powtarzamy czynność. Używamy dowolnych kolorów, aż do uzyskania zadawalającego efektu. Pamiętajmy żeby na wyznaczonym obszarze nie zostawić wolnego miejsca, zamalujmy dokładnie cały fragment. Plamy na koszulkę możemy nakładać chlapiąc pędzlem lub patykiem. Po wyschnięciu odklejamy taśmę klejącą i wyciągamy gazetę.
    Dobrej zabawy!

    Realizacja Ewa Kopeć. Pomoc w warsztatach i fotografie: Martyna Garbarczyk i Marysia Kopeć

    p1
    p3
    p4
    p5
    p7
    p8
    p9
    p99

    Laboratorium Sztuki online XII

    Formy przestrzenne

    Zapraszamy na eksperyment z płaszczyzną, kolorem, przestrzenią i rytmem.
    Inspiracji  w naszych doświadczeniach będziemy szukać w twórczości KATARZYNY KOBRO.
    Jej progresywna i poszukująca postawa artystyczna zrewolucjonizowało podejście do rzeźby.

    Skupimy się na  pracach, w których autorka użyła wyrazistych  abstrakcyjnych, geometrycznych form, które stały się podstawą jej najwybitniejszych dzieł.

    Innowacyjność myśli Kobro polegają na uwolnieniu rzeźby od ciężaru bryły.
    Jej kompozycję stanowią część przestrzeni, a przestrzeń jest częścią rzeźby.
    Proste kształty tworzą rytm wymiarów i podziałów, podkreślane kolorem –  żółcień, czerwień, błękit, czerń i biel to ulubione kolory artystki.

    Spróbujmy stworzyć otwarte budowle przestrzenne zgodnie z ideą twórczą  KOBRO.
    Reprodukcje prac artystki można zobaczyć tutaj.

    Żeby wykonać ćwiczenie będą  nam potrzebne: nożyczki, tektura lub sztywny papier, pędzle, kolorowy papier,  taśma obustronnie klejąca, farby, klej, ołówek, linijka, cyrkiel, nożyk introligatorski

    Do wykonania form przestrzennych będą potrzebne figury, różnych wielkości i kształtów wycięte ze sztywnego papieru.

    1

    Ćwiczenie  1. 
    Do wykonania pierwszego ćwiczenia najlepiej użyć  bloku technicznego 210 x 297 mm.
    W kartce papieru wycinamy  koło (lekko do prawej strony). Zaginamy  kartkę w dwóch miejscach w przeciwnych kierunkach.

    2

    Zastanówcie się czy kompozycja wam odpowiada, może dla równowagi, kartkę naciąć jeszcze w jakimś miejscu?. Możecie na tym etapie wprowadzać dodatkowe, zagięcia, nacięcia, doklejać paski tekturowe. Pełna dowolność.

    3
    4

    Kolejnym etapem jest wprowadzenie koloru. Użyłam kolorowego papieru, który nakleiłam na wybrane płaszczyzny formy. Możecie oczywiście pokolorować wybrane fragmenty w dowolny sposób – malując, używając kolorowych pisaków lub tak jak ja naklejając papier kolorowy.

    6
    8

    Ustawcie formę w przestrzeni. Wprowadźcie dodatkowe oświetlenie lub ustawcie na lustrze. Czy forma jest częścią przestrzeni a przestrzeń częścią rzeźby?

    9
    10
    11

    Ćwiczenie 2
    Kolejną formę wykonałam z kilku elementów wyciętych z kartonu. Podstawą było koło.

    12
    13

    Nie bójcie się eksperymentować z papierem. Formujcie w dowolny sposób,. Zaginajcie w różnych kierunkach, odcinajcie i doklejajcie fragmenty papieru o dowolnych kształtach. To doskonała zabawa!

    14
    15
    17

    Nie wyrzucajcie odpadków. Być może ścinki wykorzystacie do zrobienia kolejnej ciekawej kompozycji?

    39
    42

    Warsztaty, realizacja prac oraz fotografie autorstwa Ewy Kopeć.

    Laboratorium Sztuki online XI

    Wtorkowy konkurs w Laboratorium Sztuki online pt. NAJWAŻNIEJSZE ZDANIE

    Czy zauważyliście, że sztuka wymyka się z galerii, łączy się z życiem publicznym, wdziera się w strefę codziennego życia? Pojawia się na przystankach autobusowych, bilbordach, elewacjach budynków. Doskonałym przykładem na to jest twórczość Krzysztofa Wodiczki, który jest autorem instalacji wykraczających poza muzeum. Jego projekcje na znanych budowlach, dostojnych fasadach, siedzibach władzy, zmieniają ich sens, tworząc nowy kontekst, stają się elementem życia społecznego, środkiem kształtujący świadomość.

    Artystką, która również doskonale porusza się w przestrzeni publicznej jest Jenny Holzer. Jenny Holzer pracuje prawie wyłącznie z tekstem. Zabawa słowem, kontrowersyjne hasła, ledowe światła, to elementy, które najczęściej można znaleźć w sztuce tej artystki. „Chroń mnie przed tym, czego pragnę”, „Nieosiągalne jest niezmiennie atrakcyjne”, „Ból może być czymś pozytywnym”. Przytoczone napisy kreślone białym światłem na elewacjach budynków, grawerowane na ławkach, pojawiające się na bilbordach i T- stertach, zrodzone z refleksji, ale i podszyte cynizmem stawiają nas w miejscu decyzji. Opowiemy się za, czy przeciw? Jakie emocje w nas wywołują? A jakie jest nasze kredo życiowe? Czy mamy coś ważnego do przekazania? Gdyby to było jedno zdanie, jak by brzmiało?

    Proponujemy Wam konkurs/zabawę na najciekawszy tekst, który umieścimy na naszej galeryjnej ławce. Zdanie powinno składać się z nie więcej niż 6 słów. Propozycje można przesyłać na edukacja@tarasin.pl do 27 czerwca, w tytule „Ławka”. Wyniki naszego konkursu ogłosimy na fb profilu galerii – 30 czerwca 2020 . Najciekawszy tekst zamieścimy na ławce, którą będzie można oglądać w wakacje na patio Galerii Tarasina.

    103152793_286309495844012_5387751327303056022_n

    Opracowanie oraz fotografia: Ewa Kopeć

     

    Laboratorium Sztuki online X

    Laboratorium Sztuki on – line pozdrawia wszystkie dzieci. Zbliża się wasze święto więc najbliższe spotkanie dedykujemy właśnie WAM.
    1 czerwca ( poniedziałek) o godzinie 13:00, warsztaty on-line, poprowadzi wyjątkowy gość – pani Iza Rutkowska – projektantka, edukatorka i animatorka kultury.
    Z panią Izą spróbujemy zmienić znany nam krajobraz. Czy zdarzyło wam się przyglądać przestrzeni wokół wyobrażając sobie, że jest czymś innym niż widziana w rzeczywistości? Jakim zwierzęciem byłaby ławka gdyby miała prawdziwe łapy? Co widziałaby chmura gdyby miała oczy? Co drzewo robiłoby gdyby zamiast gałęzi miało dłonie? Podczas warsztatu skupimy się na przejrzeniu kilku ważnych obiektów w Kaliszu – pomników, które często mijamy w drodze do szkoły albo na zakupy. Czy zwracają naszą uwagę? Co przedstawiają? Podczas warsztatu przyjrzymy się im z zupełnie innej perspektywy. I może to co zobaczymy oczyma naszej wyobraźni – wy – uczestnicy uczynicie rzeczywistością. Jeżeli chcecie dołączyć i nie macie więcej niż 12 lat, napiszcie maila na edukacja@tarasin.pl (w nagłówku wiadomości – 1 CZERWCA) Osoby, które zgłoszą się do piątku – 29 maja, otrzymają od nas materiały i aktywację do platformy Meet Google, na której będziemy na Was czekać z panią Izą. Ilość miejsc jest ograniczona, więc nie zwlekajcie! Czekamy na Wasze zgłoszenia do piątku.

    Iza Rutkowska

    Iza Rutkowska – projektantka, edukatorka i animatorka kultury, która wykorzystuje narzędzia artystyczne do integracji ludzi i wprowadzania zmian społecznych. Uważa, że wyrywanie ludzi z obiegu codzienności, przełamywanie stereotypów i trwała praca z jedną społecznością przynosi realne zmiany społeczne. Prowadzi badania w sposób performatywny. Projektuje interaktywne obiekty służące do katalizowania energii wybranej społeczności, a następnie pracuje z nimi na rzecz trwałych przekształceń przestrzeni. Tworzy place zabaw razem z dziećmi, podwórka wraz z mieszkańcami. Zajmuje się edukacją w procesie – angażuje interdyscyplinarne grupy studentów w bieżące działania terenowe tak, żeby później realizowali niezależne projekty odnosząc się do doświadczeń nabytych w praktycznym działaniu.

    Założycielka Fundacji Form i Kształtów oraz Szkoły Nauk Praktycznych. Niebawem efekty jej wielomiesięcznych działań zostaną zaprezentowane w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie oraz jednej z najciekawszych instytucji sztuki w Hiszpanii Intermediae Matadero w Madrycie. Jako pierwsza Polka zaczęła współpracę z legendarną czeską firmą FATRA, w której zabawki tworzyła światowej sławy projektantka Libuse Niklova.

    Pochodzi z Kałdusa – 200 osobowej wioski w województwie kujawsko-pomorskim. Studiowała dziennikarstwo, komunikację społeczną, kulturoznawstwo krajów Ameryki Łacińskiej oraz projektowanie ubioru. Od 2015 roku prowadzi projekt „Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców” we Wrocławiu, w ramach którego wyreżyserowała swój pierwszy film, o tym samym tytule, oparty na działaniach ze społecznością. Współpracuje z samorządami miast oraz instytucjami sztuki w Polsce i za granicą. Prowadzi działania edukacyjne dla licznych organizacji pozarządowych oraz domów kultury. Efekty jej prac prezentowane były m.in. w MAMBO Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bolonii, Parku Burle Marxa w Sao Paulo, Parku Stromovka w Pradze, Galerii Narodowej w Dżakarcie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Emigracji w Gdyni, Centrum Nauki Kopernik. Współpracowała również m.in. z Ministerstwem Ochrony Środowiska, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

    www.izarutkowska.com
    www.facebook.com/izarutkowska
    www.formyiksztalty.pl
    www.szkolanaukpraktycznych.pl

    Zachęcamy do kontynuacji naszych działań.

    Co będzie potrzebne: papier kolorowy, nożyczki, kolorowe pisaki, plastelina i zdjęcia pomników, które możecie pobrać tutaj. Wydrukujcie zdjęcia pomników (najlepiej na A3) i stwórzcie własną hybrydę, pamiętajcie, że światem rządzi wyobraźnia więc nie ograniczajcie jej. Możecie do znanych pomników doklejać najróżniejsze przedmioty, ciasta, owoce, jedzenia, zabawki, zmieniać postument w superbohatera albo postać z ulubionej bajki. Czekamy na wasze prace. zdjęcia projektów, możecie wysyłać na edukacja@tarasin.pl

    Fotorelacja z warsztatów:

    Wasze prace:

    praca Marysi

    Prace Alicji:

    0134_001
    0135_001
    0136_001-1

    Laboratorium Sztuki online IX

    DRZEWA

    Dzisiejsza propozycja jest kontynuacją działań Ekologicznego Ruchu Oporu, który tworzymy z uczestnikami warsztatów Laboratorium Sztuki. Na początku roku szkolnego podjęliśmy temat ochrony środowiska. Oglądaliśmy stare pnie drzew ze szwedzkiego lasu, liczyliśmy słoje i badaliśmy ich wiek. Faktura kolejnych przyrostów była naszą matrycą graficzną, którą odbiliśmy na kartkach, raportem długości życia drzewa, raportem czułości. Daliśmy też początek nowemu życiu. Posadziliśmy w doniczkach nasiona katalpy,  teraz  jest dobry moment żeby sadzonki przenieść  do gruntu. Jeśli uda wam się zasadzić drzewka, koniecznie zróbcie zdjęcie i wyślijcie na edukacja@tarasin.pl

    6
    1

    Ćwiczenie plastyczne

    Graficzny  portret drzewa w technice frotażu

    1. Frotaż

    Frotaż to technika polegająca na odbijaniu przedmiotów o wyraźnej fakturze na powierzchni papieru. Wykorzystujemy przedmioty naturalne (pień drzewa, kora, liście). Zachęcamy także do obejrzenia twórczości Maxa Ernsta, artysty posługującego się techniką frotażu: Link

    Potrzebne nam będą: pień drzewa, kora, liście, ołówek, kartka papieru

    Kładziemy kartkę na przedmiot o wyraźnej fakturze  i mocno pocieramy ołówkiem.

    34

    2. Grafika

    Grafikę wykonamy w technice rytu wypukłego. Matrycą, którą będziemy odbijać na papierze, będzie pień drzewa. Odbitki wykonamy  za pomocą kostki introligatorskiej lub zwykłej łyżeczki do herbaty.

    Potrzebne nam będą: pień drzewa, kartka papieru, wałek fotograficzny, farba (najlepiej drukarska), nieduża szyba, kartka papieru (większa niż pień drzewa)

    Pień drzewa oczyszczamy. Rozprowadzamy farbę na szybie przy pomocy wałka a następnie smarujemy pień drzewa. Na posmarowany farbą pień, przykładamy kartkę papieru i dokładnie pocieramy kostką introligatorską lub łyżeczką. Po dokładnym odbiciu podnosimy kartkę.

    Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć
    Fotografie: Grzegorz Kopeć

    35
    19
    36
    27
    24
    dsc_0029

    Wasze drzewa:

    zuzanna-florczak

    Drzewko Katalpy  Zuzanny Florczak, wyhodowane z małego ziarenka.
    Brawo Zuzanna!

    Laboratorium Sztuki online VIII

    15

    W Laboratorium Sztuki on-line czas na KONKURS!
    Do wygrania ręcznie robione, ceramiczne broszki w meksykańskich klimatach.
    Żeby wygrać jedną z nich, trzeba zaprezentować stylizację inspirowaną twórczością lub stylem Fridy Kahlo.
    Frida to wyjątkowa artystka, autorka symbolicznych obrazów, ikona popkultury.
    Jest znana z barwnych strojów, pięknej biżuterii, kwiatów we włosach i mocnego makijażu.
    Mamy nadzieje, że jej twórczość i barwny styl będzie inspiracją do zrobienia ciekawego zdjęcia.
    W konkursie może wziąć udział każdy, kto wykonania fotografię, na której upodobni się do Fridy Kahlo.
    ZDJĘCIE oraz ZGŁOSZENIE KONKURSOWE (Plik do pobraniaprześlijcie na adres edukacja@tarasin.pl.  Do konkursu można zgłosić tylko jedno zdjęcie. Nadesłane fotografie opublikujemy na fb profilu Galerii Tarasina oraz stronie www.tarasin.pl.
    Osoba, której fotografia zdobędzie najwięcej polubień na naszym fb profilu, wygrywa konkurs –  nagrodą jest BROSZKA. Głosować można do 23 maja.
    Drugą nagrodę za najlepszą stylizację przyzna Galeria Tarasina.
    Wyniki konkursu ogłosimy na profilu fb – 26 maja 2020 r. Osoby niepełnoletnie w ZGŁOSZENIU KONKURSOWYM muszą przesłać nam zgodę opiekuna prawnego na publikację nadesłanego zdjęcia.
    Dobrej zabawy!

    Realizacja autorskich broszek: Ewa Kopeć

    Wasze prace:

    Zgłoszenie nr 1 – Kaliska Frida

    kaliska-frida

    Zgłoszenie nr 2 – Alandra

    96825747_3556480424378923_8453335068411166720_n

    Zgłoszenie nr 3 – Oliwia Majtyka

    zgl-3

    Zgłoszenie nr 4 – Aleksandra D.

    94017395_10222094749266313_814336910401994752_o

    Zgłoszenie nr 5 – MajuBaje

    img_5934

    Zgłoszenie nr 6 – Helzi

    helena-koniuszewska-frida

    Zgłoszenie nr 7 – „Ojo”

    Zgłoszenie nr 8 – Natalia Wiewiórka

    Processed with VSCO with a6 preset

    Zgłoszenie nr 9 – Basia

    Basia

    Nagroda konkursowa autorska broszka:

    img_4149

    Drogie Panie, uczestniczki konkursu „Frida”. Stworzyłyście zachwycającą kolekcje, pełną kobiecości i szyku. Kontrasty barwne, przykuwające oczy detale, fenomenalne akcesoria, mocny makijaż, dały nam dużo inspiracji i pozytywnej energii. Chcieliśmy wyłonić najlepszą kreację, jednak jest to niemożliwe, wszystkie są zachwycające! Postanowiliśmy uhonorować wszystkie uczestniczki i przyznać dziewięć równorzędnych nagród. Każda z pań otrzyma broszkę – przypinkę w meksykańskich klimatach . Natomiast niekwestionowaną zwyciężczynią głosowania internetowego jest pani Natalia Wiewiórka. Dla pani Natalii, oprócz przypinki mamy paterę ceramiczną w klimatach południowych, ufundowaną przez zaprzyjaźnioną pracownię. Po odbiór dyplomów i nagród, zapraszamy od 26 do 30 maja do Galerii Sztuki im. Jana Tarasina pl. św. Józefa 5. Tym z Was drogie Panie, które nie mogą odebrać upominków osobiście prześlemy je tradycyjną pocztą. W tym celu prosimy o podanie danych do wysyłki edukacja@tarasin.pl Serdecznie dziękujemy za udział w konkursie i liczymy na dalsze wspólne twórcze działania!

    nagroda w konkursie "Frida"

    Laboratorium Sztuki online VII

    Kochani, mamy nadzieję, że czujecie się dobrze?
    Dzisiaj udajemy się do słonecznej Katalonii gdzie czeka nas dawka radosnej sztuki.
    W Barcelonie przystankiem obowiązkowym jest Fundacja Joan Miro. Tam, zobaczycie 14 tys. dzieł sztuki: obrazy, rzeźby,  tkaniny,  ceramikę oraz prace graficzne. Na wirtualny spacer zapraszamy tutaj: Link
    Można odnieść wrażenie, że większość prac Miro powstała z pragnienia zabawy, gry pomysłowych dzieci, które składają coś z zapałem. Formy są w żywych kolorach, wyraziste i bardzo malarskie.
    Kalejdoskop barw i kształtów – być może jest to specjalny zabieg, odzwierciedlający symboliczny powrót artysty do czasów dzieciństwa.
    Mamy nadzieję, że i Wy dacie się porwać dziecięcej radości tworzenia?
    Warsztaty oraz realizacja prac autorstwa Ewy Kopeć.
    Na początek gra rysunkowa.
    Będą potrzebne: plansza do gry (poniżej), kostka, blok rysunkowy, ołówek, mazaki

    Na planszy – liczbie oczek  przypisane są różne kształty: głowy, oczu, nosa, ust. Zaczynamy od kształtu głowy. Rzucamy kostką. Ilość wyrzuconych oczek wskazuje kształt, który musimy narysować  na kartce bloku. Kolejne rzuty kostką wskazują, kształt nosa, ust, włosów.

    19

    Przykłady rysunków:

    18

    Kolejną propozycją jest rzeźba.
    Będą nam potrzebne: pomocna dłoń rodziców, deseczka z czterema otworkami, drut, rajstopy, klej w płynie, pędzle, farby (najlepiej akrylowe)

    Drut montujemy na deseczce, wyginając go w różne strony. Na wygięte druty naciągamy kawałek rajstopy, którą gruntujemy klejem. Czekamy aż klej wyschnie. Malujemy na biało. Kiedy pierwsza warstwa wyschnie malujemy naszą rzeźbę według własnego pomysłu.

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    16
    15
    95703655_234778917859852_748326162165399552_n

    Powodzenia! Prosimy o zdjęcia waszych prac na edukacja@tarasin.pl lub fb galerii.

    17

    Fundacja Joan Miro, Barcelona

    Wasze prace:

    Robak Gieniu, Maja Drogoś , 6 lat

    96515601_319138112390125_7493499174420217856_n

    Julianna Hajduk

    96514615_251323506114358_4143820709589680128_n

    Laboratorium Sztuki online VI

    Przypadek

    Witamy serdecznie. Pozdrawiamy w ten piękny dzień i zapraszamy do działań twórczych.
    Dzisiaj przyjrzymy się twórczości Ryszarda Winiarskiego. Zachęcamy do obejrzenia oryginalnych prac artysty pod adresem: Link.
    Artysta, przekraczał w swoich pracach funkcję i tradycyjne rozumienie dzieła plastycznego.
    Ograniczał środki wyrazu, początkowo posługiwał się tylko czernią i bielą oraz kwadratem jako stałym modułem kompozycji. Pozwalał aby przypadek decydował o końcowym efekcie obrazu.
    Podobnie jak artysta, naszą pracę ograniczymy do kwadratu, jego pole podzielimy na mniejsze kwadraty. Najważniejszym działaniem w ćwiczeniu będzie wprowadzenie zmiennej losowej (rzut kostką), która wprowadzi schemat w ruch. W ten sposób przypadek, działający w ramach pewnego porządku, zdecyduje, jaki kolor pojawi się na wybranym polu. Warsztaty oraz realizacje prac autorstwa Ewy Kopeć.

    Do wykonania ćwiczenia potrzebne będą: kartka białego papieru (lub dwie) format 40×40 cm,  linijka, ołówek, pastele, farby, flamastry, nożyczki, klej

    Do dzieła !

    1. Kartkę dzielimy na kwadraty – 4×4 cm lub 8×8 cm.
    2. Wykonujemy kostkę do gry. Wybieramy jedną z opcji, ściany kostki malujemy na barwy tęczowe lub naturalne (czerń i biel).
    3. Zaczynamy. Kolejne pola naszego kwadratu zapełniamy barwą, którą wskazał rzut kostką. Zaczynamy od lewej strony.

    Powodzenia!:) Dobrej zabawy. Prosimy o wasze prace.

    a
    b
    c
    d
    e
    f
    g
    h
    i
    j
    o
    k
    l
    m
    n
    o

    Laboratorium Sztuki online V

    Halo, halo! Czy jest tam ktoś, kto tak jak my lubi malarstwo Marka Rothko?
    Mark Rothko to jeden z najdroższych malarzy. Gdy jego obraz pojawia się na aukcji, można być pewnym, że będzie kosztował  kilkadziesiąt milionów dolarów. Oczywiście  cena obrazów nie będzie tematem naszych rozważań, liczy się ich jakość, walory artystyczne i estetyczne.
    Na pierwszy rzut oka, kompozycja obrazów wydaje się bardzo prosta. Kilka, różnej wielkości prostokątów zawieszonych jeden nad drugim na monochromatycznym tle. Jednak gdy przyjrzymy się wyraźnie obrazom o wysokości ponad 2 – 3 metrów, to okaże się, że nic nie jest oczywiste. Prostokąty przy brzegach zaczynają się rozmywać, pulsować, pojawiają się inne kolejne barwne warstwy. Jedną z sił obrazów Rothko jest trafność doboru koloru. Kolory są tak zestawione, napięte, że wciągają  widza do środka. Czysta magia. Z założenia te gigantyczne płótna są przeznaczone do oglądania z bardzo bliska. Stojąc przed obrazem, widzimy tylko barwne płaczyzny, patrząc na kolor możemy absolutnie odciąć się od otaczającego świata, zatopić się w nim.
    Wydawałoby się, że taki obraz mógłby namalować każdy! W jaki sposób Marek Rothko uzyskiwał przejścia pomiędzy kolorami nie jest jasne. Był bardzo tajemniczy. Nie dopuszczał nikogo do techniki malowania. Malował głównie farbami olejnymi, przed nałożeniem na płótno rozpuszczał je w dużej ilości terpentyny, tworząc rzadki, kolorowy płyn, którym pokrywał płótno. Nakładał prawdopodobnie kilka warstw różnych kolorów.
    Zachęcam do eksperymentu malarskiego.
    W tych warsztatach bardzo ważna jest obserwacja. Zbadajcie dokładnie reprodukcje obrazów Marka Rothko, przeanalizujcie przenikania kolorów,  granice barw. Samo patrzenie na obrazy daje nam pewne wskazówki. Pomocna będzie strona: Link
    Do wykonania ćwiczenia będą nam potrzebne: kilka sztywnych kartek, tektura – 16×12 cm, pastele olejne, szpatułka, pędzel, patyk po lodach, farby akrylowe, plakatowe, tempery, szablon z tektury(16X12 cm) z dwoma wyciętymi okienkami

    Przygotowany kartonik można nasączyć rozwodnionym roztworem farby, lub pomalować pastelą. Nadmiar farby można  ścierać z obrazu, by po wyschnięciu nakładać kolejną warstwę, która lekko tylko zmieni odcień tektury/papieru. Za pomocą przygotowanego szablonu, nakładamy farby lub pastele na zabarwiony podkład. Można też zdrapać część nałożonego koloru, tak żeby odkryć wcześniej nałożoną warstwę. To ile warstw koloru nałożymy nie jest ważne, chodzi o eksperyment malarski, doświadczenie koloru, jego współdziałanie. Mam nadzieję, że pomocne będą zdjęcia, na których pokazuję kolejne etapy pracy. Powodzenia! Dobrej zabawy!
    Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć

    93861732_513122382688703_3074178560722731008_n
    93954896_872718056566219_156801546510663680_n
    94030209_224541138828957_2186844214359228416_n
    94113116_1463306760496525_8973234812278013952_n
    94221483_588329818556993_4594631652482744320_n
    93823608_657447118133043_6818107363736682496_n
    93618073_857097951475557_9136214475970445312_n
    94269026_553836682003574_6751696238648754176_n
    94159611_527557717853646_425638079441666048_n
    94337792_1003383410063333_8552169872279207936_n
    94387656_224087032227251_7574103040412614656_n
    94223313_164183778202136_6203406395883126784_n
    94216286_571026590210169_4805074720590397440_n

    Laboratorium Sztuki online IV

    „Nie jestem rzeźbiarką!” – powtarzała Louise Goldschmidt, wenezuelska artystka, gdy krytycy i kuratorzy nazywali jej sztukę nowym, radykalnym językiem rzeźby. „Rysuję linie, czasem na papierze, a kiedy indziej w przestrzeni” – tłumaczyła artystka. To kreatywne podejście pozwala bawić się linią w przestrzeni. Zachęcamy do obejrzenia oryginalnych prac rzeźbiarki Louise Goldschmidt pod adresem:  Link

    Do takiej zabawy zapraszamy dzisiaj w Laboratorium Sztuki online! W warsztatach pomogą nam zdjęcia realizacji wykonanych przez Ewę Kopeć, które publikujemy poniżej. Patyki, wykałaczki i makaron będą naszą kreską, którą możemy rysować w przestrzeni. Elementy połączymy plasteliną, modeliną lub masą fimo dzięki czemu powstaną kilkupoziomowe konstrukcje. Dobrej zabawy! Prosimy o zdjęcia waszych prac.

    Warsztaty i realizacja prac: Ewa Kopeć

    93282610_225843492098358_7912133231648964608_n
    92823619_528820854339712_1373212022191161344_n
    92927259_886065548498826_7175584857651675136_n
    92939761_598308617437776_2544363116053921792_n
    92995898_152319552857894_7476743905703100416_n
    93235972_248754869848834_3136403239453327360_n
    93258612_2646527878951541_2608196088238178304_n
    93548099_532564877666246_3660305020961685504_n
    93795930_661101328042099_6421502159409381376_n
    93880110_1628261700648557_6015939113591504896_n
    93881371_2392685621022546_5617430177895153664_n

    Laboratorium Sztuki online III

    Kolaż

    Kolaż to mieszanina różnych, nie zbliżonych do siebie charakterem rzeczy. Istny mix. Taką mieszankę można stworzyć za pomocą wycinków z gazet. Poniżej przedstawiamy kolaże autorstwa Ewy Kopeć. Inspiracją będzie dla nas także Wisława Szymborska. Szymborska twierdziła, że zajęła się kolażem, bo nie mogła wówczas kupić ładnych pocztówek, postanowiła więc produkować je sama. „Proszę do mnie nie przychodzić przez kilka dni, bo będę artystką” – mawiała raz do roku, zwykle z początkiem listopada. Nie był to wyraz nagłego braku gościnności ani przypływu weny, która wymagała izolacji od świata. Powody były praktyczne: podłoga w całym mieszkaniu usłana była wycinkami z gazet i magazynów, z których powstawały kolaże zwane wyklejankami. (źródło: Wisława Szymborska Kolaże Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK) Kolaże Wisławy Szymborskiej możemy obejrzeć pod adresem: Link)
    Tak więc – proszę nam nie przeszkadzać będziemy artystami!;)

    Warsztaty i realizacja kolaży: Ewa Kopeć

    92053110_265414297797740_6363441305443368960_n
    92199657_246581723181267_869206363148910592_n
    92152225_357209131879935_4720416143477571584_n
    92140233_750189342053809_3301855017601859584_n
    92198830_821120058395974_994141318202523648_n
    92099910_210828380371358_3798069889437007872_n
    92429906_2605597019763468_1026858974609145856_n
    92427403_154010605955759_1427940823349067776_n
    92562445_901472100285675_1509912035129819136_n

    Wasze prace:
    Miriam Tokarska

    94210702_179255016470045_6298075687064436736_n
    94317591_658650198246840_5042869111101587456_n
    94312933_2621834881426266_7851388680252948480_n

    Basia Piotrowska, lat 4,5

    95897387_2377616292340878_8790891894121955328_n

    Laboratorium Sztuki online II

    Róbmy teatr!

    Kochane dzieci, mamy nadzieję, że podczas tych „wolnych” dni wysypiacie się i nabieracie sił przed powrotem do Laboratorium Sztuki? Nie możemy się doczekać kiedy znowu się zobaczymy. Tęsknimy za wami a w między czasie szykujemy nowe zabawy. Będziemy regularnie publikować propozycje zabaw twórczych. Prosimy także o sugestie i uwagi. Będzie nam bardzo miło, jeśli w działania zaangażuje się cała rodzina.
    A dzisiaj… róbmy TEATR!
    Bohaterów możecie wydrukować, przykleić na sztywny karton/tekturę według podanego wzoru (zdjęcia: wieloryba, kota, konia, krokodyla). Poszczególne części trzeba połączyć pineskami lub drutem z koralikami – wtedy będą ruchome (sposób montażu pokazany na zdjęciu). Jeśli macie już bohaterów, wykonajcie scenę. Wystarczy stare kartonowe pudło. Poproście rodziców żeby w jednej ze ścian pudła wycieli okienko, w którym będą pojawiali się aktorzy. Teraz już tylko scenariusz. Nazwijcie swoich bohaterów. Zastanówcie się gdzie rozegra się akcja – Tiutiurlistian, Honolulu, gęsta puszcza, a może odległa galaktyka? Co przydarzyło się bohaterom? Koniecznie podzielcie się swoim spektaklem. Może nagracie filmik? Dobrej zabawy kochani. Nowe warsztaty publikujemy w każdy wtorek. Pozdrawiamy Was gorąco.

    30
    23
    27
    18
    28
    19
    29
    22
    30aaa
    30aaaa
    26
    16
    35
    36
    34
    38
    39
    49
    41
    45

    Realizacja i fotografia: Ewa Kopeć

    Laboratorium Sztuki online I

    Laboratorium sztuki rzuca wyzwanie nudzie! Tak więc do dzieła! Jeżeli nie chcesz wychodzić do sklepu po materiały, możesz zrobić je sam. Nadaje się prawie wszystko, sznurki, patyki, gałęzie, ziemniaki, mopy… poniżej kilka propozycji. Aktywuj obydwie półkule mózgu. Wybierz prosty przedmiot, przypatrz się kształtom, a potem narysuj go z zamkniętymi oczami. W ten sam sposób możesz narysować portret kogoś z rodziny. Zapewniam, że będziecie się dobrze bawić. Ten sam przedmiot rysuj ręką dominującą, potem drugą. Kolejną propozycją jest rysowanie nogami. Złap palcami u stóp ołówek i zacznij od prostych kształtów. Powodzenia! Wykorzystuj proste przedmioty! Bądź twórczy! Zróbcie foty swoich prac i prześlijcie na edukacja@tarasin.pl. Najciekawsze opublikujemy na profilu. Pamiętajcie, że światem rządzi wyobraźnia!

    13
    1
    3
    2
    20
    5
    7
    8
    9
    12
    14
    15
    16
    17

    Fot. Ewa Kopeć, Anna Palusińska