Search

Kontakt

Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
 
pl. Św. Józefa 5
62-800 Kalisz
tel/fax 62 767 40 81

 

Newsletter

Wirtualny spacer

Strona GłównaJAN TARASINAKTUALNOŚCILaboratorium Sztuki 2020/21 online

Laboratorium Sztuki 2020/21 online

Warsztaty Laboratorium sztuki 2020/21 online
Zapraszamy serdecznie do uczestnictwa w warsztatach Laboratorium Sztuki online.
W każdy wtorek o godz. 12.00 publikujemy nowe propozycje kreatywnych ćwiczeń.
W związku z aktualną sytuacją, spotkania w Laboratorium Sztuki są zawieszone do 29 listopada 2020 roku.

V/ Warsztaty Różnorodność

Bohaterowie naszych dzisiejszych warsztatów mają dla nas ponadczasowy przekaz: NIKT NIE JEST IDEALNY! Kochani, nie warto przejmować się niedoskonałościami, bo często to właśnie one czynią nas niepowtarzalnymi. Co więcej, nawet najpiękniejsze włosy, najbardziej regularne rysy i stylowe ubrania nie zastąpią EMPATII. Brzmi banalnie? Być może, jednak w dobie mediów społecznościowych promujących coraz bardziej wyśrubowane standardy piękna łatwo o tym zapomnieć. Skoro w pogoni za niedoścignionym ideałem gubią się nawet dorośli, to jak mają poradzić sobie z nim dzieci? Mając na uwadze ich dobro, warto od najmłodszych lat pokazywać im, że w różnorodności nie ma niczego złego.
W końcu świat byłby nudny, gdyby zasiedlałyby go same idealne istoty. NIECH ŻYJE RÓŻNORODNOŚĆ 🙂

1-strona

Opis ćwiczenia:
Potrzebne materiały:

– blok rysunkowy

– mazaki

– farby

– plastelina lub modelina

– farby

– pędzle

– kubek z wodą

– paleta/ talerzyk

– kostka do gry

1. Drukujemy plansze do gry, lub patrzymy na zdjęcie na ekranie.

2-strona

2. Rzucamy kostką. Ilość oczek wyznacza kształt głowy. Rysujemy wylosowany kształt na kartce.

3-strona

3. Kolejny rzut kostką wyznacza nam kształt oczu.

4. Rysujemy nos. Oczywiście jego kształt losujemy za pomocą kostki.

5-strona

5. Rzucamy kostką i rysujemy wylosowany kształt włosów.

6strona

6. Losujemy i rysujemy kształt ust.

7-strona

Portret gotowy.

9-strona

7. Narysowaną postać rzeźbimy z plasteliny. Zaczynamy od kształtu głowy, naklejamy oczy, nos, włosy, usta. Na końcu możemy pomalować farbami.

10-strona 11-strona12-strona13-strona 14-strona 15-strona 16-strona 17-strona 18-strona19-strona 20-strona 21-strona 22-strona

Prosimy przesyłajcie zdjęcia swoich prac na edukacja@tarasin.pl

Warsztaty oraz fotografie autorstwa Ewy Kopeć

 

IV/ Warsztaty Dżungla

Zamknijmy oczy, jesteśmy w samym środku dżungli. Gdzieś w gąszczu czai się tygrys. Egzotyczne kwiaty odurzają intensywnym zapachem, a księżyc świeci przedziwnym złotym blaskiem. Wśród bujnej roślinności można natknąć się na zaklinaczkę węży, czarodzieja, który wygrywa dziwną, kojącą muzykę.
Oto dżungla Henriego Rousseou – malarza, który był celnikiem. Taki przydomek nadał mu Apollinaire francuski pisarz i krytyk sztuki polskiego pochodzenia. Przezwisko wzięło się od funkcji, którą pełnił nasz bohater – był inkasentem na granicach Paryża, jednak w głębi duszy, czuł się artystą.
Twórczość Rousseou można zaliczyć do prymitywistów. Nigdy nie pobierał lekcji akademickich.
Jego malarstwo było intuicyjne. Dzisiaj na te obrazy patrzymy jak na bajkę, przedziwną opowieść. Inność i prostota formy, kulisowa budowa kompozycji, stała się z czasem wartością. Niestety nie zawsze tak było. Zdanie krytyków było miażdżące. Spotykał się z nieustającą salwą szyderstw, śmiechu, upokorzeń i cierpkich słów, ale mimo to tworzył. Spod jego pędzla wychodziły dzikie zwierzęta, egzotyczne ptaki, bajkowe postaci a to wszystko na tle bujnej roślinności. Na temat twórczości artysty pojawiało się wiele absurdalnych opowieści, które nie miały pokrycia w rzeczywistości. Nigdy nie był w dżungli, a inspirację do swych obrazów czerpał z obserwacji, ogrodów botanicznych, zoologicznych z zapałem szkicował egzotyczne palmy i kwiaty. Wnikliwy obserwator zauważy, że gigantyczne rośliny do złudzenia przypominają nasze doniczkowe rośliny. Na próżno szukać w atlasach żółtych nenufarów, lwów i tygrysów, które wyglądają jakby miały połamane kości. To dzięki swojej wyobraźni Rousseau stworzył tajemniczy świat. Niech upór i zachwyt egzotyką będzie wyzwaniem do stworzenia obrazu rodem z dzikiej Amazonii. Zapraszamy was do świata Henriego Rousseou.

Henri Rousseau, Zaklinaczka węży, 1907, Musée d’Orsay, Paryż
Henri RousseauZaklinaczka węży, 1907, Musée d’Orsay, Paryż, domena publiczna

Henri Rousseau, Egzotyczny pejzaż, 1908, kolekcja prywatna
Henri Rousseau, Egzotyczny pejzaż, 1908, kolekcja prywatna, domena publiczna

Opis ćwiczenia:
Potrzebne materiały:
– duże ziemniaki
– nożyk (do użycia pod kontrolą rodziców)
– linoleum
– dłuta
– farby w tubach
– papierowy talerzyk (będziemy na niego wyciskać farbę)
– kalka techniczna
– ołówek
– blok A3
– nożyczki
– klej
– pastele
– mazaki

Przebieg ćwiczenia:
1/ Na kalce technicznej rysujemy: egzotyczne liście, tygrysa. Przenosimy rysunek liści na linoleum lub ziemniaka i wycinamy stempel (poproście o pomoc dorosłych)

 

Laboratorium Sztuki online Laboratorium Sztuki online Laboratorium Sztuki online

bda545fa-f4ee-4947-a86c-53c9d8cb57ec 60606d4b-25eb-419d-b672-118ec07dd2cd 0712b2bb-e4ac-4ae0-ad1d-f6806bd51653

2/ Smarujemy wycięte stemple szybkoschnącą farbę (najlepiej akrylową)

8b7d0b25-4bf6-4a24-b649-c9134d9e8c27 b1a9727c-3db2-47b7-a0e6-e1f277288530 84808cc4-479a-47f3-af7f-01c6dbf02e8f

3/ Posmarowane farbą liście odbijamy na białej kartce 30X40 cm. Odbijamy liście na całej kartce, to będzie nasza dżungla. Możecie użyć różnych odcieni zieleni.

aba2ac63-c6d9-4ea3-9ed9-4ee6d115a100

4/ Czas na zwierzęta. Smarujemy wyciętego w linoleum tygrysa. Kładziemy na posmarowany linoryt pomarańczową kartkę i za pomocą łyżeczki odciskamy. Po dokładnym odbiciu i dociśnięciu stempla za pomocą łyżeczki, ściągamy kartkę, czekamy aż farba wyschnie.

e71d387f-766b-475c-a50b-084f4f661d7d 2c454abe-3cca-415c-bc25-082159da737d 9d341900-ae56-4aed-aa3e-86402a726597

5/ Kiedy farba wyschnie, wycinamy tygrysa i naklejamy na kartkę, na której odbijaliśmy liście. Możemy nakleić jeszcze jednego tygrysa.

ce924af1-ac67-41cc-b3f1-edae7b375625 1c93f929-8492-4292-b77f-50f0dc70bf21 1e988468-512c-46c6-a875-62e1d8de1abe

6/ Możemy też dodać inne elementy: liany, pnie drzew, liście, trawy, kwiaty – rysując je lub wycinając z gazet. Narysujcie też inne dzikie zwierzęta, wytnijcie i wypełnijcie nimi naszą dżunglę.

Prosimy przesyłajcie zdjęcia swoich prac na edukacja@tarasin.pl

Warsztaty oraz fotografie autorstwa Ewy Kopeć

Laboratorium Sztuki online

 

III/ Warsztaty Kropka i koło

Jeśli chodzi o dzisiejsze warsztaty, bohaterką naszych prac będzie – KOŁO.
Koła mogą być różne. Mogą mieć różne wielkości, kolory, faktury, mogą być chropowate, przezroczyste, matowe, błyszczące. Tak naprawdę materiał, z którego je zrobimy może być bardzo różnorodny. Faktura – czyli cechy powierzchni, kolor i wielkość kół będzie miały duże znaczenie w naszym ćwiczeniu plastycznym. Różnicując kolory i kształty kół, możemy pokazać przestrzeń, głębię, dal. Kolory ciepłe sprawiają wrażenie bliskości, kolory zimne sprawiają wrażanie oddalenia. Podobnie ma się sprawa z kontrastem, jeżeli kształt będzie wyraźny, odniesiemy wrażenie, bliskości, dominacji na pierwszym planie. Kształty niewyraźne, rozmyte będą sprawiały wrażenie oddalenia. Duże i małe koła także porządkują nam przestrzeń na kartce. Duże koła budują pierwszy plan, bliskość, gdy użyjemy małych kropek, będziemy mieli wrażenie, że są one dalej.
Popatrzcie na rysunek i zastanówcie się co może przedstawiać? Zwróćcie uwagę jakie znaczenie ma wielkość użytych kół. To zabieg, który możecie wykorzystać tworząc własną prace.

dsc_0102

Jakie tytuły dalibyście pracom poniżej? Co przedstawiają Waszym zdaniem?

dsc_0098dsc_01043dsc_0097

Za pomocą kół możemy opowiedzieć bardzo ciekawe historie, np.: przedstawić wojsko, rodzinę, chaos, porządek, możemy pokazać krzyk, przestrzeń. Zachęcam Was do stworzenia własnej pracy plastycznej za pomocą tej ciekawej formy.

Materiały:
– kolorowy papier
– duża biała kartka
– klej
– nożyczki
– mazaki
– cyrkiel
– kredki
– ołówek

Opis ćwiczenia:
1/ Przeczytajcie hasła poniżej:
– bałagan
– krzyk
– przerwa
– ulewa
– wzrastające uczucie
– wyłom
– wszyscy równi każdy inny

2/ Wybierz jedno hasło.

3/ Zastanów się jak przedstawić za pomocą kół wybrane hasło. Jakiej techniki użyjesz? Czy będziesz rysować koła? Czy będziesz je wycinać z papieru kolorowego i naklejać ma dużą kartkę? A może do wykonania ćwiczenia użyjesz ulubionego programy graficznego? Czy kolor i wielkość kropek będzie miał znaczenie do przedstawienia wybranego hasła?

4/ Jeżeli zdecydujesz się na użycie kolorowego papieru, wytnij koła w różnych kolorach i wielkościach. Za ich pomocą pokaż wybrany temat. Zamiast kółek z kolorowego papieru możesz użyć kolorowych mazaków, kredek, którymi możesz pomalować koła używając wcześniej cyrkla.

5/ Zrób zdjęcie swojej pracy i prześlij na edukacją@tarasin.pl 

Warsztaty oraz fotografie autorstwa Ewy Kopeć

 

II/ Warsztaty Rada Puchaczy

Dzieci wiedzą lepiej! Są wspaniałymi obserwatorami, mają doskonałą intuicje i często trafniej niż dorośli oceniają sytuację i charakteryzują postaci. Zapraszam was kochani najmłodsi do wysłuchania piosenki RADA PUCHACZY i scharakteryzowania bohaterów piosenki – będą inspiracją do naszego rysunku.
Mistrzowskie wykonanie usłyszycie, klikając w link poniżej:
Autorem tekstu jest Jan Brzechwa. Utwór wykonali Barbara Krafftówna, Wiesław Michnikowski i Irena Kwiatkowska.

Materiały: 
– arkusz czarnego brystolu
– białe markery, pisaki
– biała farba
– pędzle różnej grubości
– patyki

Opis ćwiczenia:
Po wysłuchaniu utworu, proszę zastanówcie się:
Jak wyglądają bohaterowie utworu?
Jakie mają miny?
Kiedy są aktywni?
Czego żądają ?
Kto oprócz naszych bohaterów mieszka w lesie?
Czy nasi bohaterowie są arcyważni ? Groźni? Poważni? A może śmieszni?
Postarajcie się narysować postacie z piosenki za pomocą białych markerów, białej farby, kredy na dużej czarnej kartce. Zastanówcie się czy kompozycja będzie statyczna czy dynamiczna? Czy nasz bohater/bohaterowie będą siedzieli na gałęzi ? Czy pokażecie ich w locie? Postarajcie się zróżnicować kreskę, którą się posługujecie. Jaką kreską pokażecie puch, pióra, gałęzie?

118d1ed8-28b8-45f0-a5cf-52e70e22dad9 dsc_0085dsc_0088

Zdjęcia prac prosimy nadsyłać na adres: edukacja@tarasin.pl
Realizacja warsztatów, fotografie: Ewa Kopeć

 

I/ Warsztaty eko wyplatanki

Na jesienne smutki przygotowaliśmy kolorowe, pachnące jesienią ćwiczenie.
Dzisiejsze działanie jest banalnie proste, zapraszamy wszystkich, którzy mają trochę czasu i lubią ręczne robótki do warsztatu tkackiego. Z kolorowych liści, traw, kwiatów i gałęzi, zrobicie w domowych warunkach –  jesienne wyplatanki.

Materiały:
Do jesiennych obrazków –  wyplatanek będą nam potrzebne:
– gałęzie
– stare ramy
– mocne nici
– gwoździe
– młotek
– liście
– trawy
– kwiaty
– kolorowe wstążki

Opis ćwiczenia:
1/ Osnowa na ramie
Na starej, drewnianej ramie, gęsto rozmieszczamy gwoździe na dwóch przeciwległych (dolnym i górnym) bokach. Gęstość rozmieszczenia gwoździ jest uzależniona od gęstości osnowy. Między gwoździami (snujemy) rozpinamy  jedną nitkę, którą przywiązuje się na pierwszym dolnym gwoździu, owija na pierwszym górnym i z powrotem na drugim dolnym itd. Osnowa, którą zakładamy, będzie naszą bazą tkacką. Na tak przygotowaną osnowę wprowadzamy wątek – trawy, liście (które warto wcześniej wysuszyć), kwiaty, wstążki. Jeżeli nie mace starej ramy, osnowę możecie naciągnąć na związane gałęzie.

1 234 5 67 8

2/ Osnowa na gałęzi.
Na gałąź o kształcie procy zakładamy osnowę. Następnie wprowadzamy wątek z liści, traw, wstążek.

c-2gli ttwu z

Zdjęcia prac prosimy nadsyłać na adres: edukacja@tarasin.pl
Realizacja warsztatów, fotografie: Ewa Kopeć

Biuletyn Informacji Publicznej Artyści Kaliscy Facebook Twitter YouTube

Instytucja Kultury Miasta Kalisza

X